Ceed med kuffert

Man skal smede, mens jernet er varmt. Det gør Kia med deres succesfulde Ceed og lancerer en vellykket stationcarudgave.

Ceed SW-bagklappens åbning begynder 22 centimeter inde på taget. Det gør hullet større, og risikoen for ridser i hovedbunden mindre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Fire måneder i det trængte C-segment – Golf-klassen – var nok for sydkoreanske Kia. Salgstallene fra juli viser nemlig, at Ceed er den bedst sælgende bil i den størrelse med 295 slutsedler mod 253 underskrifter på Peugeot 307, der ellers plejer at være længst oppe på salgsskalaen.

Og da Ceed indtil videre kun findes som femdørs hatchback – alle konkurrenterne tilbyder også tredørs- som stationcarudgaver, nogle desuden firedørs-varianter – har Kia ekstra grund til at være tilfreds.

Nu risikerer konkurrenterne at skulle kigge endnu længere efter Ceeds højt svungne baglygter, når Kia i slutningen af september sender en stationcar på markedet – på ceedsk hedder den SW (Sporty Wagon) – som efter det første kig og den første prøvekørsel bliver en alvorlig modstander.

Bagagerummet sluger angiveligt 534 liter og er dermed det næststørste i klassen - overgået af Skoda Octavias kuffert på 548 liter. Ceed-bagagerummet er regulært i formen og med en behageligt lav læssehøjde, og klappen adskiller sig markant fra konkurrenternes ved først at slutte 22 centimeter inde på taget, hvilket skulle gøre gabet større, risikoen for høje menneskers isser mindre, og behovet for plads bag bilen, når klappen skal op, begrænset.

Umiddelbart en fornuftig løsning, ser det ud til.

Konkurrencedygtig
Ellers er SWens kvaliteter de samme som femdørs-udgavens. Bilen kører fint, ikke spændende men særdeles betryggende, kvalitetsfornemmelsen er fuldt på højde med de fleste konkurrenters, så det traditionelle discount-klistermærke, der i manges øjne har klæbet til Kia, kan man godt krølle sammen og smide væk.

Den forhøjede kvalitet smitter kun i nogen grad af på priserne. For eksempel koster en 1,4 liters benziner med 109 heste i næsthøjeste og fuldt tilstrækkelige Eksklusive-variant 225.000 kroner, og det er i en smule billigere end prisen på nærmeste konkurrenter.

Tager man 1,6 liters diesel-Ceed med 115 hk og solidt moment, er forskellen endnu mere markant til Kias fordel. Og så er der endda godt med luft i budgettet til at smide en fartpilot til 6.000 kroner og en el-pakke med blandt andet automatisk nedblænding af bakspejl, regnsensor og indklappelige sidespejle til 7.000 kroner i bilen. Den samlede pris bliver 263.000 kroner for en af markedets fineste dieselmotorer.

Merprisen for en to-liters diesel med 140 hk er 35.000 kroner, og de ekstra kroner er i langt de fleste tilfælde dårligt givet ud. Kia har også konstateret, at mindste diesel rykker mest i kunderne - af de 295 solgte Ceed i juli var de 194 med netop den motor.

Endelig er der garantien, der er et meget vigtigt parameter i konkurrencen. Syv år følger bilen, hvis den højst kører 150.000 kilometer, og hvis den er serviceret, som det kræves. Det var og er en bombe under konkurrenternes garantier, der i bedste fald kan strækkes til tre år. De bør sidde med alvorlige overvejelser om at følge trop eller tilbyde noget lige så tillokkende.

Kun tiden kan vise, om bilen lever op til kvalitetsstemplet, men for de mange købere er det en betryggende fornemmelse, og måske også en god fornemmelse i tegnebogen, når den fire år gamle Ceed sælges med endnu tre års fabriksgaranti.

Apropos betryggende: Endnu mangler Ceed at blive kollisionstestet hos EuroNCAP. Meldingen er, at det sker i løbet af efteråret, og klarer den sig godt, har bilen alle forudsætninger for at blive en meget stor succes. Særligt med den store kuffert bagpå, som er den variant, Kia forventer at sælge flest af - i 2008 omkring 2000 SWer og 1500 tre- og femdørs.