Cartier-ejer kæmper med svag efterspørgsel og stærk valuta

Svag asiatisk efterspørgsel på luksusprodukter, en stærk schweizerfranc og færre turister i Europa har været en udfordring for schweiziske Richemont, der ejer en stribe kendte luksusbrands.

Foto: PIERRE ALBOUY. Luksus-gigaten Richemont præsenterede deres nye modeller for besøgende i Genéve, Schweiz den 18. januar 2016.
Læs mere
Fold sammen

Alligevel lykkedes det selskabet, der har mærker som smykkefabrikanten Cartier og kuglepensproducenten Mont Blanc i folden, at øge omsætningen af luksusgoderne med 6 pct. i løbet af det skæve regnskabsår 2015/2016. Det skriver Bloomberg News.

I Richemonts årsregnskab fredag fremgår det, at selskabet har solgt for 11,1 mia. euro i løbet af det seneste år, hvilket er helt på linje med analytikernes forventninger.

Driftsresultatet faldt dog til 2,06 mia. euro, og det skuffer i forhold til analytikernes estimater om et resultat af driften på 2,29 mia. euro, viser data fra Bloomberg.

Richemont har desuden skåret næsten 100 arbejdspladser væk i urmagerdelen.

Lukusselskabet melder i regnskabet om udfordrende markedsvilkår, og det forventer ikke, at det vil forbedre sig på kort sigt. I april oplevede Richemont et fald i salget på 18 pct., og derfor forudser selskabet, at første halvår bliver udfordrende.