Cartier-ejer kæmper med svag efterspørgsel og stærk valuta

Svag asiatisk efterspørgsel på luksusprodukter, en stærk schweizerfranc og færre turister i Europa har været en udfordring for schweiziske Richemont, der ejer en stribe kendte luksusbrands.

Luksus-gigaten Richemont præsenterede deres nye modeller for besøgende i Genéve, Schweiz den 18. januar 2016. Fold sammen
Læs mere
Foto: PIERRE ALBOUY
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Alligevel lykkedes det selskabet, der har mærker som smykkefabrikanten Cartier og kuglepensproducenten Mont Blanc i folden, at øge omsætningen af luksusgoderne med 6 pct. i løbet af det skæve regnskabsår 2015/2016. Det skriver Bloomberg News.

I Richemonts årsregnskab fredag fremgår det, at selskabet har solgt for 11,1 mia. euro i løbet af det seneste år, hvilket er helt på linje med analytikernes forventninger.

Driftsresultatet faldt dog til 2,06 mia. euro, og det skuffer i forhold til analytikernes estimater om et resultat af driften på 2,29 mia. euro, viser data fra Bloomberg.

Richemont har desuden skåret næsten 100 arbejdspladser væk i urmagerdelen.

Lukusselskabet melder i regnskabet om udfordrende markedsvilkår, og det forventer ikke, at det vil forbedre sig på kort sigt. I april oplevede Richemont et fald i salget på 18 pct., og derfor forudser selskabet, at første halvår bliver udfordrende.