Carlsbergs smertensregion trækker opjustering

Det tidligere vækstmarked i Østeuropa har længe været en udfordringer for Carlsberg. Men nu trækker region Carlsberg resultat så meget op, at ølkæmpen opjusterer.

Carlsbergs topchef Cees 't Hart opjusterer forventningerne marginalt i Carlsberg, efter Østeuropa har klaret sig bedre end forventet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Den danske ølgigant Carlsberg opjusterer sine forventninger til helåret marginalt. I sin netop offentliggjorte rapport for tredje kvartal 2016 skriver Carlsberg, at man nu forventer en vækst i den primære drift på fem procent, hvor man tidligere blot forventede en lav ét-cifret vækstprocent.

»Vi er tilfredse med vores resultater for 3. kvartal. Vi gør fortsat gode fremskridt med hensyn til value management, som har til formål at opnå bedst mulig balance mellem markedsandel, bruttomargin og indtjening. Derudover leverede vores østeuropæiske forretning bedre end forventede resultater for kvartalet. Derfor opjusterer vi vores forventning til indtjeningen i 2016,« skriver topchef Cees 't Hart i en kommentar til regnskabet.

Som Carlsberg-topchefen nævner, så er det Østeuropa, der trækker den positive udvikling i selskabet, og det er godt nyt for regionen, der igennem flere år har været et smertensbarn for Carlsberg. Allerede ved havlårsregnskabet 2014 måtte Carlsberg tage en nedjustering på grund af regionen, der tæller Hviderusland, Ukraine, Kasakhstan, Aserbajdsjan samt Rusland. Skidt blev værre i takt med, at den russiske rubel tog et næsedyk, men nu er der altså fremgang i Østeuropa. Helt konkret har Carlsberg solgt 10 pct. mere øl i Østeuropa i tredje kvartal, end man gjorde i samme periode i 2015.

Den russiske forretning fik Carlsberg med, da man lavede det enorme opkøb af Scottish & Newcastle.