Carlsbergs ølsalg skrumper i Asien

Hvis man fraregner nye opkøb, så er Carlsbergs samlede ølsalg i Asien skrumpet med to procent i første halvår af 2014.

Carlsberg har ikke imponeret med sin asiatiske forretning i årets første halvår. Fold sammen
Læs mere
Foto: PORNCHAI KITTIWONGSAKUL
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Carlsberg må købe sig til vækst i den asiatiske forretning.

Fraregnet opkøb er Carlsbergs samlede ølsalg i regionen faldet to procent til 14,7 millioner hektoliter i årets første halvår sammenlignet med samme periode sidste år, fremgår det af halvårsregnskabet onsdag.

At kineserne har drukket mindre øl skyldes blandt andet dårligt vejr og uro i flere kinesiske regioner, skriver koncernen i regnskabet.

»Vi så den organiske volumen falde på grund af uro og dårligt vejr i Xinjang, reduktionen af ikke-profitable produkter og dårligt vejr i Chongqing,« lyder det.

Opkøbet af det kinesiske bryggeri Chongqing Brewery Group er dog med til at hive ølsalget op. Samlet har Carlsberg solgt 17,8 millioner hektoliter øl i Asien i årets seks første måneder. Det svarer til en stigning på 21 procent.

Omsætningen i Asien i første halvår lander på 5,93 milliarder kroner, hvilket svarer til en vækst på 27 procent. Driftsoverskuddet stiger med otte procent til 1,04 milliarder kroner.

Der er blandt andet fremgang i Indien, Nepal og Cambodia, hvor Carlsberg har oplevet »stærk vækst«. Det skyldes ikke mindst det traditionelle ølbrand Tuborg, som har mere end fordoblet sin volumen i Asien.

Carlsberg er i gang med at bygge et bryggeri i Myanmar, hvilket ifølge koncernen »kører efter planen« og skal åbne senere på året.