Carlsbergs franske direktør: Hård men sund konkurrence i Frankrig

Carlsbergs styrmand i Frankrig erkender konkurrencen er hård, men den har i Frankrig det kendetegn, at den er sund, siger han.

Foto: Erik Refner

Det franske ølmarked er præget af hård konkurrence, men konkurrencen er sund, da det ikke primært er en kamp på volumen, men mere på værdi og mærker. Desuden adskiller det franske marked sig på nogle punkter fra andre Carlsberg-lande.

Det siger den franske topchef for Carlsberg i Frankrig, Marc Vermuelen, til Ritzau Finans.

Ingen direktør er bange for konkurrence, og det er Marc Vermeulen heller ikke.

Han erkender konkurrencen er hård, men den har i Frankrig yderligere det kendetegn, at den er sund.

»Vi og konkurrenterne kæmper ikke på pris. Vi går mere efter værdi, som konkurrenterne, end volumen. Den rejse, vi er på, er mod en mere premiumficeret portefølje,« siger han.

ABInbev, Heineken og Carlsberg er de tre største på det franske marked og sidder tilsammen på omkring 70 pct. af markedet, og Carlsberg og Heineken er næsten lige store med en andel på 30 pct.

På grund af den fordeling ændrer billedet sig ikke, når fusionen mellem ABInbev og SABMiller gennemføres.

ABI er en tredjedel af Carlsbergs størrelse, og SABMiller er næsten ikke synlige på det franske marked.

»Det franske marked er anderledes end så mange andre af Carlsbergs marked, da Frankrig som Italien har en vinkultur,« vurderer topchefen.

Et andet karakteristikum, der udspringer af Frankrigs vinkultur, er, at franskmændene "kun" drikker omkring 30 liter øl årligt mod omkring de tredobbelte i Norden.

»Den gode nyhed ved det er, at det er under forandring, selv om vi aldrig kommer på nordisk niveau,« siger direktøren.

Et tredje karakteristikum, der adskiller Frankrig fra andre Carlsberg-markeder er, at markedet er præget af en relativ høj grad af premiumificering (dyre øl).

»Trenden går fortsat mod premium-øl og den trend vil vi forstærke og bygge videre på,« siger han også. Det er helt i tråd med Carlsbergs strategi om at fokusere på værdi frem for volumen. Værdien og dermed indtjeningen er størst i den høje ende ? premium enden - af ølmarkedet.

»Mainstream øl (almindelig pilsnerøl, red.) udgør langt under halvdelen af markedet, mens et godt stykke over 50 pct. er premiumøl,« oplyser Marc Vermeulen.

Carlsberg er store og størst på det franske marked inden for øl, men det er ikke med Carlsberg-mærket men med mainstreammærket Kronenbourg og premiummærket 1664.

Det vigtigste er at udvikle de mærker, vi har, i de forskellige lande, siger direktøren.

Frankrig er ikke det eneste land, hvor det lokale mærke er større end Carlsberg og for den sags skyld Tuborg-mærket.

Carlsberg har en markedsandel målt i mængder af de franske ølmarked på lige under 30 pct., og den er i runde tal fordelt således:

Kronenbourg har en andel 14 pct.point af det, 1664 har en andel på 10 pct.point, mens Grimbergen har en andel på 3 pct.point, og Carlsberg, Skøll og Tourtel Twist ligger alle tre under 1 pct.point.

/ritzau/FINANS