Carlsbergs driftchef: Udvikling som ventet og ikke overraskende

Det kan godt være, analytikerne var positivt overraskede over regnskabet for første halvår, men det var Carlsberg ikke selv.

»Vi er ikke overraskede over udviklingen. Det er på linje med vores forventninger. Vi har hele tiden sagt, at første halvår vil blive bedre end andet halvår,« siger finansdirektør, CFO, Heine Dalsgaard (Foto: Asger Ladefoged/Scanpix) Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Det kan godt være, analytikerne var positivt overraskede over regnskabet for første halvår, men det var Carlsberg ikke selv.

Det siger finansdirektør, CFO, Heine Dalsgaard på et telefonpressemøde.

»Vi er ikke overraskede over udviklingen. Det er på linje med vores forventninger. Vi har hele tiden sagt, at første halvår vil blive bedre end andet halvår,« siger han.

Han forklarer det med tre forhold:

Det skyldes dels, at der er hårde sammenligningstal i Østeuropa og Vesteuropa. I Øst var der hedebølge sidste andet halvår. I Vesteuropa har der været været dårligt vejr i år foreløbig indtil videre ind i tredje kvartal.

Dels påvirker de annoncerede større investeringer i Sail '22 negativt.

Endelig er udgiftsførelsen og resultatpåvirkningen af udgifter, blandt andet markedsføringsomkostninger, anderledes fordelt i år end sidste år, hvor størstedelen faldt i første halvår blandt andet grundet EM i fodbold - Euro 2016.

Den markante fremgang i første halvår i driftsmarginen på 2 pct.point på koncernbasis kan tilskrives såvel effektiviseringsplanen Funding the Journey som strategiplanen Sail '22, men skyldes begge.

Det siger koncernchefen, Cees 't Hart.

»Både Funding the Journey og Sail '22 giver effekt,« slår han fast, men erkender at Funding the Journey måske er lidt længere fremme end ventet.

Det er dog stadig Carlsbergs forventning, at den leverer 1,5-2,0 mia. kr. i besparelser, når den er fuldt gennemført.

Cees 't Hart glæder sig dog over, at de investeringer, Carlsberg i overensstemmelse med Sail '22 har foretaget i specialøl og alkholfri øl, har vist sig at give større indtjening per hektoliter.

Specialøl og Craft voksede 25 pct. i første halvår og alkohol fri øl voksede med 13 pct. i Vesteuropa.