Carlsbergchef: Rusland kom bag på alle

Ingen havde forestillet sig, at det gik så skidt i Rusland, som det er gået for Carlsbergs russiske ben, Baltika. Men sådan er det gået, siden opkøbet af de sidste 50 pct. af Baltika tilbage i 2008.

Foto: Liselotte Sabroe.
Læs mere
Fold sammen

»Med de store briller på og den udvikling, vi har haft fra 2008 til 2015, er der ingen, der havde forestillet sig, at der kunne ske det, som er sket på det russiske marked,« siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen til Ritzau Finans.

RAMT PÅ FLERE FRONTER

Ølforbruget i Rusland er faldet omkring 30 pct. og andelen af Baltikas indtjening i det samlede Carlsberg-regnskab er reduceret fra omkring det halve til omkring en femtedel.

»Først ramte finanskrisen og siden komme Ukrainekrisen, Vestens sanktioner mod Rusland og andre lovinitiativer, der ramte,« siger koncernchefen.

Ingen af disse faktorer kunne man vide noget om tilbage i 2008. Jørgen Buhl Rasmussen erkender, at det er ærgerligt for Carlsberg og ikke mindst Carlsbergs aktionærer.

Han vurderer dog fortsat, at Carlsberg har gjort det godt på alle markeder også på det russiske, men at der skal arbejdes hårdt for at kompensere for udviklingen i Rusland.

Det er det arbejde, der fortsætter med øget styrke i 2015.

IKKE FLERE BRYGGERILUKNINGER

Det betyder i første omgang ikke flere bryggerilukninger bortset fra de to russiske bryggerier, som Carlsberg lukkede sidste år, og som giver fuld besparelseseffekt fra midten af i år.

»Efter de to lukninger er vi nede på en gennemsnitlig kapacitet på omkring 65 pct., oplyser han. Der er stadig plads til vækst i det. Vi plejer at sige, at en gennemsnitlig kapacitetsudnyttelse på 80 pct. er toppen. Ellers kan vi ikke klare spidsbelastningsperioder - sommeren,« forklarer han.

Han vedkender sig dog, at et fortsat fald i ølforbruget og dermed Carlsbergs salg vil kunne medføre yderligere bryggerilukninger, men det er der ikke planer om for nuværende.

ØLFORBRUG RAMT VOLDSOMT

Ølforbrug er normalt ikke så krisefølsomt, som mange andre forbrugsvarer, men alligevel er ølforbruget i Rusland styrtdykket siden 2008, hvor det toppede.

Ifølge Carlsbergs egen opgørelse er ølforbruget i Rusland siden købet i 2008 af Baltika faldet fra omkring 110 mio. hl til omkring 75 mio. hl.

»Det er korrekt at ølforbrug generelt er lidt mindre sårbart end andre forbrugskategorier, men i Rusland er vi ramt af afgiftsstigninger og på noget af vores distribution - kiosk-salget. Så bliver øl også krisefølsomt, kan man sige,« forklarer koncernchefen.