Carlsberg vil satse på Vietnam trods salg af bryggeri

Det kan virke underligt, at Carlsberg sælger et bryggeri i Vietnam, når det er et af de tre vækstmarkeder i Asien, som koncernchef Cees 't Hart fremhæver, Carlsberg vil satse på.

På et pressemøde forklarer koncernchef Cees 't Hart frasalget i Vietnam med, at bryggeriet lå i den sydlige del af Vietnam, hvor Carlsberg ikke er særlig stærk, ikke har udsigt til at blive det - og desuden var det ikke i produktion. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var nemmere at forklare og for investorer at forstå, at man solgte Malawi, der var Carlsbergs eneste fodaftryk i Afrika.

På et pressemøde forklarer han frasalget i Vietnam med, at bryggeriet lå i den sydlige del af Vietnam, hvor Carlsberg ikke er særlig stærk, ikke har udsigt til at blive det - og desuden var det ikke i produktion.

»Derfor kunne vi lige så godt sælge det, da vi ikke umiddelbart kunne se vi vil få brug for det lige med det samme,« sagde han på mødet.

Carlsbergs tilstedeværelse er størst i den nordlige og midterste del af Vietnam, hvor det danske bryggeris position er meget stærk med udgangspunkt i bryggerier i Hanoi og Hue.

På mødet fastslog han, at de markeder, der satses stort på i Asien, er Kina, Vietnam og Indien.