Carlsberg: Vi kigger mere mod øst i Kina nu

Købet af yderligere en andel i Chongqing-bryggeriet i Kina er en understregning af Carlsbergs strategi i Asien. Det siger Carlsbergs vicekoncernchef og CFO, Jørn P. Jensen.

Foto: WEDA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

- Vi har taget et lille yderligere skridt mod Øst med købet af Chongqing Brewery, siger han til RB-Børsen.

Carlsbergs M&A aktivitet handler meget om Asien - Indokina og Kina.

- I Kina har vi en fornuftigt position i Vestkina i dag og M&A mæssigt står vi og kigger mere mod øst, bekræfter han. Carlsberg var i konkurrence med to andre bydere på posten i bryggeriet, men endte med at få det.

-Vi kom til at betale en fuld pris for de aktier - ingen tvivl om det, siger Jørn P. Jensen om prisen på de 2,1 mia. kr., der prissætter hele bryggeriet til godt 17 mia. kr.

Ikke sikker

Han var ikke sikker på at få aktieposten, men håbede det.

- Der var en professionel proces omkring det her, og vi var ikke sikre før til sidst, siger han.

Om Carlsberg vil udvide andelen i Chongqing, hvis muligheden byder sig, bliver besvaret med et:

- Nu må vi se. Vi er meget tilfredse med at have lige under 30 pct.

50,29 pct. pct. af Chongqing bryggeriet ejes af småaktionærer, mens regionen før salget til Carlsberg af 12,25 pct. af sin ejerandel ejede 32,25 pct. og Carlsberg ejede før opkøb de resterende 17,46 pct.