Carlsberg: Vi er parate til at opkøbe mikrobryggerier

Cees't Hart, koncernchef i Carlsberg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Løvgreen Bojesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Carlsberg melder nu ud, at man er åben for at opkøbe mikrobryggerier.

Det fortæller koncerndirektøren, Cees ’t Hart, i et interview med FødevareWatch.

For nogle måneder siden var jeres svar, at I ikke ville opkøbe nogle mikrobryggerier. Er det stadig jeres standpunkt?

»Ja, det sagde vi, men intet er fastlagt for fremtiden. Vi har vores egne brands, som vi går efter at udvikle og sælge, men hvis vi virkelig føler, at der er brug for det i et marked, køber vi måske noget,« svarer Cees ’t Hart.

Men hvis der er noget, som I mangler i jeres portefølje af øl, så er I åbne for opkøb af specialølbryggerier?

»Ja, men igen er det en balance. Det er ikke en opkøbsstrategi, det er bare en add on-strategi, som vi bruger i det tilfælde, at vi har brug for den.«

Da FødevareWatch i starten af året stillede Carlsberg-direktøren det samme spørgsmål, var svaret nej.

Han understreger dog, at der er stor forskel på Carlsbergs nye udmelding og så at gøre som verdens største bryggeri, AB Inbev, der har en decideret strategi om at opkøbe mikrobryggerier på stribe for at stå stærkt i specialmarkedet for øl.

Siger du, at det ikke er en opkøbsstrategi, fordi I gerne vil undgå, at mikrobryggerierne hører det, og så gør sig parate til at sælge til en højere pris, fordi de så ved, Carlsberg er i markedet efter et mikrobryggeri?

»Det er en smart måde at se det på. Prisen på mikrobryggerier er allerede høj. Og det er ikke ud af arrogance, at jeg siger, at vi som udgangspunkt er glade for vores egne brands, men set ud fra den portefølje, vi har, føler vi, at vi har en række brands, som kan tilfredsstille det marked, vi er på. Det er kun i det tilfælde, vi har et hul, at vi køber,« svarer bryggerikoncernens direktør.

I starten af august oplyste Carlsbergs marketingchef for øl, Simon Fibiger, at Carlsbergs specialølkategori, der dækker over Jacobsen, Grimbergen, Brewmasters Collection og Brooklyn, de sidste tolv måneder er vokset 27 pct., mens specialøl som samlet kategori på det danske marked er vokset 7 pct. samlet set.