Carlsberg vælger diesel frem for gas

Carlsberg Danmark har i første omgang valgt moderne dieselteknik til 17 distributionslastbiler, der kører i Københavns indre by, men ville have valgt gasbiler, hvis afgiften som i nabolandene var gunstigere.

Carlsberg har i første omgang valgt at fortsætte med diesellastbiler, da gasdrevne biler ville have været 150.000 kr. dyrere per styk. Foto: Carlsberg Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Euro 6-teknologi (de seneste miljøkrav fra EU for tung transport, red.) er i første omgang det, Carlsberg Danmark satser på i deres nye flåde af 32 regionale MAN lastbiler og 17 city distributions-lastbiler.

»Vi havde overvejet gasdrift til de 17 distributionslastbiler, som vi er ved at købe, men da prisen var op mod 150.000 kroner ekstra pr. styk, valgte vi gassen fra i første omgang. I stedet valgte vi at gå efter Euro 6-normen, hvor vi kunne have sparet omkring 75.000 kroner ved at vælge Euro 5-normen,« siger distributionschef Kaj Nielsen fra Carlsberg Danmark.

Afgiften i både Sverige og Tyskland er gunstigere for gaslastbiler, men ifølge Kaj Nielsen vil det herhjemme ikke være økonomisk forsvarligt at investere så mange penge ekstra i lastbilerne. Hybridteknologi til lastbiler har han også fundet for usikkert at investere i.

»Virkningsgraden i en dieselmotor er bedre end i en gasmotor. Samtidig kender vi p.t. ikke værdien af gasbilerne som brugte. Tiden er ellers den rigtige, for en række af vores distributionsbiler har alderen på syv år, hvor de skal skiftes,« siger Kaj Nielsen.

Euro 6-bilerne er da også et tegn på, at Carlsberg vil gå forrest, når det gælder den reneste teknologi. Der er eksempelvis netop blevet skiftet tre diesel-personbiler ud med den nye Toyota Auris Hybridmodel, men afgiftspolitikken er ikke gunstig for yderligere udvikling i den retning. Carlsberg Danmark har 430 person- og varevogne under 3.500 kg.

Indkøb sker centralt

Carlsberg har placeret sit indkøbscenter CSC, Carlsberg Supply Company, for bl.a. lastbiler i Schweiz, i dette selskab hører Global Procure­ment hjemme, hvor der købes ind internationalt for at opnå de mest fordelagtige priser. Carlsberg arbejder med Green Logistics, som understøtter bryggeriets CSR-politik.

»Vi har fået meget pressebevågenhed for to nye, elektriske Iveco øl-distributionsbiler, som vores schweiziske bryggeri i Feldschlösschen har investeret i. Lastbilerne oplades med strøm produceret af et stort solcelleanlæg placeret på bryggeriets lagerhal,« fortæller Kaj Nielsen.

Interessen for gas og hybridbiler er der stadig hos Carlsberg Danmark, og Kaj Nielsen skal da også ud til åbningen af den første gas-fyldestation på Amager om en uge – etableret af olieselskabet OK og gasselskabet e.on – men det kræver en ændring i afgifterne.