Carlsberg tror på væksten i Kina

Det kinesiske ølmarked vokser taktfast, og det danske bryggeri Carlsberg tror fortsat på, at det kan få sin bid af kagen.

(FILES) In a file picture taken on August 24, 2007, a bartender fills a pitcher of beer at a beer garden in Qingdao, in eastern China's Shandong province, during the traditional Beer Festival month in the hometown of China's most famous beer, Tsingtao. China's biggest beer maker Tsingtao Brewery said on August 6, 2009, that first-half net profit rose 68 percent from a year earlier on higher sales volume. China overtook the United States as the world's top beer producer in 2002 and the Tsingtao Brewery is the country's oldest and most famous beer maker. AFP PHOTO/Frederic J. BROWN Fold sammen
Læs mere
Foto: FREDERIC J. BROWN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Carlsberg ser lyst på fremtiden i Kina. Chefen for Carlsberg i Kina, Søren Ravn, vurderer, at den femprocentsvækst, bryggeriet har oplevet i årets første seks måneder, vil fortsætte året ud. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Den danske bryggerikoncern er verdens fjerdestørste, og sidder på 2,6 procent af ølmarkedet i Kina. Carlsberg sælger både egne mærker og har ejerskab i en stribe kinesiske bryggerier.

Selvom 2,6 ikke lyder som en stor procentdel, er det værd at bide mærke i nationens størrelse. Kinas er verdens største ølmarked, befolkning er tre gange så stor som USAs, og de økonomiske vækstrater medfører, at købekraften stiger hele tiden.

»Med den voksende middelklasse bliver internationale øl mere attraktive,« siger Søren Ravn ifølge nyhedsbureauet.

Udviklingen kan blandt andet ses ved, at Carlsberg oplever, at salgsvæksten er højest inden for de såkaldte premium brands - altså Carlsberg Light og Tuborg. Carlsbergs lokale mærker vokser mindre. Carlsberg-chefen noterer sig ligeledes, at den hastige urbanisering også gør sit til at bedre situationen.

»Det momentum, vi oplevede i første halvår, vil fortsætte i det andet halvår,« siger Jesper Ravn ifølge Bloomberg og tilføjer:

»Efter mange års urbanisering er det blevet nemmere for os at implementere en bred strategi, hvor vi kan satse på de store byer.«

På trods af den pæne organiske vækst er den dog faldet lidt i andet kvartal. Carlsberg-koncernens topchef Jørgen Buhl Rasmussen sagde i slutningen af august i forbindelse med præsentationen af koncernens halvårstal, at det var forventeligt, at væksten svinger lidt fra kvartal til kvartal i et marked som Kina.