Carlsberg-topchef: Trods valutamodvind fik vi fremgang

Trods modvind fra valutaen, ikke mindst den svækkedes rubel, leverede Carlsberg en organisk vækst på 5 pct.

Trods modvind fra valutaen, ikke mindst den svækkedes rubel, leverede Carlsberg en organisk vækst på 5 pct. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Valutamodvinden fjerner dog på driftsoverskuddet for de første ni måneder en organisk vækst på 5 pct. og en effekt på 3 pct. fra opkøb. Det forklarer koncernchefen Jørgen Buhl Rasmussen på en telekonference.

Han fremhæver den stærke vækst for Carlsbergs premiummærker.

Carlsberg

I mio. kr. 3. kvt. 2014 3. kvt. 2013 Ændr.
i pct.
Omsætning 18120 17419 4%
Driftsresultat 3390 3392 -0%
Nettoresultat 2248 2321 -3%
Egenkapital 65521 68264 -4%
Overskudsgrad 14,8 pct. 15,1 pct.

Carlsberg-mærket voksede med 3 pct. båret frem af vækst i Indien, Kina og Frankrig. Tuborg er en endnu bedre historie med en vækst på 23 pct. Mærket er nu det hurtigst voksende premiummærke i Kina og tredjestørst i Indien. Også mærkerne 1664 og Grimbergen vokser pænt, fremhævede koncernchefen.

Ciderstjernen Somersby voksede 43 pct. drevet af specielt gunstig udvikling i Polen, UK og Portugal. Somersby er nu introduceret på 43 markeder