Carlsberg-topchef: Rusland skal nok komme tilbage

Her på falderebet før koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen til juni forlader chefstolen i Carlsberg, er han fortsat overbevist om, at det vigtige russiske marked nok skal komme tilbage.

Foto: ALEXANDER DEMIANCHUK

- Vi har haft megen modvind, og endnu er der ikke helt medvind, siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen om det russiske marked til Ritzau Finans.

Selvom rubelkursen er bedret til fordel for Carlsberg, er rubelkursen fortsat negativ i forhold til for et år siden.

- Markedet er endnu ikke forandret. Der er fortsat udfordringer, også for den den russiske forbruger, fremhæver koncernchefen og tilføjer:

- Forbrugeren har fortsat bekymringer og ikke de store muligheder for at købe det, de gerne vil.

Han erkender dog, at på den helt korte bane vil en bedring af økonomien ikke slå igennem.

- Men på et eller andet tidspunkt skal Rusland nok komme tilbage, forudser han.

Selvom det ikke kommer til at ske i topchefens tid, er Rasmussen tilfreds, så længe det kommer til at ske.

- Selv efter juni vil en positiv udvikling være velkommen for mig, da jeg stadig jo stadig er aktionær i koncernen, og jeg vil også fremover nyde de fremragende produkter, siger han med et smil.

På en telekonference fremhævede koncernchefen blandt andet, at det er lykkedes for Carlsberg at få prisstigninger igennem sine produkter.

- Vi har hævet priserne i januar og marts. Begge gange med 3-4 pct, siger koncernchefen.

Han vil af konkurrencehensyn ikke fortælle om konkrete planer for yderligere stigninger, men medgiver dog, at "det vil være fair at indregne flere i fremtiden".

Prisstigningerne koster næppe Carlsberg markedsandele, da konkurrenterne ifølge koncernchefen er fulgt med.