Carlsberg-topchef: God fart i Asien - vi har momentum i Kina

Af Carlsbergs tre regioner var den mest positive historie i første kvartal udviklingen i Asien, der for ikke mange år siden stod i skyggen af bryggeriets andre regioner, som den mindste, men nu er næststørste region og har overhalet region Østeuropa.

»Generelt er vi meget tilfredse med væksten i Asien, og jeg vurderer underliggende udviklingen som meget stærk.« siger koncernchef Cees 't Hart Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

»Vi har haft en stærk vækst i Asien båret af udviklingen i Kina og Indien,« pointerer koncernchef Cees 't Hart over for Ritzau Finans på et telefonpressemøde og tilføjer:

»Generelt er vi meget tilfredse med væksten i Asien, og jeg vurderer underliggende udviklingen som meget stærk.«

Han påpeger også, at de investeringer, der foretaget i overensstemmelse med strategien, Sail '22, virkelig betaler sig i regionen.

GOD FART I KINA

I regionen steg nettoomsætningen organisk med 16 pct., mens væksten rapporteret blev opgjort til 6 pct. påvirket negativt af valutakursudviklingen i Kina, Indien og Laos.

»Vi har et godt momentum i Kina, hvor nettoomsætningen steg 16 pct. og premiummærkerne voksede med 14 pct.«, fremhæver koncernchefen.

De tre hovedpremiummærker i Kina, Tuborg, Carlsberg og 1664 Blanc, leverede med Cees 't Harts ord "solidt".

1664 blanc voksede med 50 pct., fremhæver han.

INDIEN LEVERER SOLIDT

Også Indien var en solid leverandør til fremgangen i Asien.

»Vi har lette sammenligningstal i forhold til sidste år, hvor forbuddet mod salg af øl tæt på motor- og landeveje (det såkaldte "high way ban") havde stor negativ effekt«, påpeger koncernchefen.

Derfor kan bryggeriet fremvise en vækst på mere end 30 pct. i første kvartal.

»Vi har overvundet effekten af high way ban, vurderer han og gætter på, at omkring trefjerdedele af den negative effekt er hentet igen på nuværende tidspunkt, og han venter at den gunstige udvikling i Indien« fortsætter fremadrettet.

INTET NYT OM HABECO

Der er fortsat ikke noget nyt om den vietnamesiske regerings salg af Habeco, som Carlsberg forsøger at øge sin ejerandel af.

»Vi har fortsat en god dialog med regeringen, og jeg kan ikke sige mere for øjeblikket«, lød det fra Cees 't Hart.