Carlsberg til kamp for godsbanerne

I årevis har politikerne snakket om, hvor vigtigt det er at få styrket godstransporten på de danske jernbaner. Men det bliver tilsyneladende ved snakken, for statistikken melder om dalende trafiktal, og flere og flere spor lukkes. Operatører og virksomheder kræver handling.

Vestas og logistikselskabet SNCF Geodis har udviklet et system til transport af møllevinger på godstog og begyndte på dette i september 2012 – i alt ni møllervinger kom fra Tyskland til havnen i Esbjerg. Arkivfoto: Asger Ladefoged Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Politikerne har sagt det igen og igen: Mere godstransport skal flyttes fra veje til jernbanen til glæde for bilisterene og miljøet. Men i realiteten sker det modsatte. Initiativer bliver droppet eller viser sig at være varm luft, mens sure pendlere på Kystbanen tager skiftende transportministres opmærksomhed. Men nu stamper en ny brancheorganisation, Dansk Banegods, bestående af godsoperatører og erhvervskæmper som Vestas og Carlsberg i jorden og kræver fokus på godstransporten i Danmark.

»Politikerne har svigtet deres egne ord og politik. Man vil gerne have mere godstrafik på jernbanen, men der er simpelthen for få tidspunkter, vi kan få lov at køre. Vi har talt med flere andre, om de kunne være interesserede i at deles om et tog, men så længe de mulige afgange er så begrænsede, er det svært. Bliver man en lille smule forsinket på sin afgang, risikerer man at holde i kø på et sidespor konstant mellem Jylland og Sjælland,« siger Kaj Nielsen, direktør for logistik i Danmark hos Carlsberg.

To gange i døgnet ruller et 30 togvogne langt tog ud fra bryggeriet i Fredericia med kurs mod Høje Taastrup, hvor 100 lastbiler venter på at modtage de grønne flasker til levering på Sjælland. Ofte bliver Carlsberg dog henvist til at køre om natten, hvor Banedanmark samtidig laver sporarbejde.

Skrumpet totredjedele

Politikerne siger én ting, statistikken noget andet

EU har flere gange fremhævet fordelene ved mere godstrafik på jernbanerne, og herhjemme har politikerne ved brede aftaler ønsket at styrke banegodstrafikken. Statistikken taler dog et andet sprog. Den indenlandske godstrafik er reduceret til en tredjedel siden 1990, og godstrafikken på de danske spor er i dag domineret af transittrafikken mellem Sverige og Tyskland.

»I stedet for de nødvendige investeringer, oplever vi faktisk, at Banedanmark gør det modsatte ved at stoppe med at vedligeholde godsspor, hvilket betyder, at sporene forfalder og gør det sværere at vende udviklingen i fremtiden. Med færre godsspor og læsse- og aflæsningsmuligheder er der færre steder at køre fra og til, hvilket naturligvis begrænser både muligheden for at køre gods og dermed også rentabiliteten for operatørerne. Det er en negativ spiral,« siger Ole Kien, seniorkonsulent hos Rambøll og ekspert i jernbanetrafik.

I blandt andet Norge og i Sverige er man lykkedes med at vende udviklingen. I Sverige etableres for eksempel lokale mindre godsterminaler delvist finansieret af kommunerne, som derved tiltrækker virksomheder. Herhjemme har argumentet ofte lydt, at det ikke er rentabelt at transportere med tog, hvis strækningen er under 300 km.

Men det holder ikke, påpeger Ole Kien med reference til Sverige, hvor de korteste strækninger med banegods er på under 20 km.Selvom den nye brancheorganisation er centreret om banegodstrafikken, er fokus ikke udelukkende på skinner og sveller. Dansk Banegods argumenterer i stedet for et fugleperspektiv og en national infrastrukturstrategi, der kan sikre samspil mellem eksempelvis de danske havne og jernbanerne.

»Tilgangen i Danmark er præget af et kludetæppe af investeringer uden en overordnet plan. Der er brug for, at vi får alle spillere i transportbranchen til bordet sammen med politikerne, så vi kan få alle vinkler på, hvordan transportinfrastrukturen kan forbedres,« siger Gottfried Eymer, administrerende direktør i DB Schenker i Skandinavien.Det har trods flere dages henvendelser ikke været muligt at få transportminister Magnus Heunicke (S) i tale, men han meddeler via sin pressechef i en email, at han er klar til at mødes med den nye brancheforening.

»Jeg er enig i den grundlæggende analyse, at investeringsniveauet i jernbanen har været for lavt, hvilket har haft konsekvenser både for passagerer og for gods,« skriver han i mailen og henviser blandt andet til en igangværende analyse af forholdene, der ventes afleveret medio 2015.