Carlsberg tager kæmpenedskrivning på varemærker i Rusland og Kina

Nedgang i ølmarkederne i Rusland og Kina koster dyrt for Carlsberg. Bryggeriet tager endnu en stor nedskrivning på varemærker i de to lande.

Foto: Brian Bergmann

Carlsberg nedskriver nu værdien af en række varemærker under sit russiske bryggeri, Baltika, og sit kinesiske bryggeri, Chongqing. Af årsregnskabet fremgår det, at Carlsberg har nedskrevet på varemærkerne for næsten 900 mio. kr.

Dertil kommer en yderligere restruktureringsomkostning i Chongqing på 277 mio. kr.

Det kommer dog efter en endnu større nedskrivning og oprydning i både Rusland og Kina, som Carlsberg foretog i 2015. Her skrev Carlsberg ned med hele 4,5 mia. kr. Men udarbejdelsen af 2016-regnskabet har altså vist Carlsberg-ledelsen og dens revisorer, at en yderligere nedskrivning var nødvendig.

Samlet nedskriver Carlsberg i 2016-regnskabet for 2,2 mia. kr. I 2015 skrev Carlsberg ned for 8,8 mia. kr.