Carlsberg starter året i fin form

Med en fremgang i nettoomsætningen på 9,3 pct. starter året ganske pænt for Carlsberg. Kina og Vietnam er to af de markeder, hvor det er gået rigtig godt.

Carlsberg indleder året ganske pænt. Selskabet fik en fremgang i nettoomsætningen på 9,3 pct. Den kom derved op på 13,9 mia. kr. Fold sammen
Læs mere
Foto: Yves Herman/Reuters/Ritzau Scanpic

Der er mange i Danmark og ude omkring i verden, som gerne vil købe øl, og det kan mærkes hos Carlsberg. Den store bryggerikoncern fik en ganske pæn start på året med fremgang i nettoomsætningen på 9,3 pct. i årets første kvartal. Derved kom omsætningen op på 13,9 mia. kr.

I samme periode 2018 var omsætningen 12,7 mia. kr.

Det fremgår af selskabets regnskabsmeddelelse, der netop er kommet. Den indeholder kun få nølgetal primært om omsætningen. For året som helhed fastholder Carlsberg forventningerne om en middelhøj encifret vækst i resultatet af den primære drift.

I en kommentar til regnskabet siger topchefen Cees 't Hart, at »vi havde en god start på året med specielt en stærk vækst i Asien«. Han fremhæver samtidig, at det er gået godt for Carlsbergs salg af specialøl og alkoholfri produkter.

Bedst i Asien

Ser man på de forskellige markeder, er der en fremgang i nettoomsætningen på hele 27,6 pct. i Asien, hvilket er den absolutte topscorer. Carlsberg omsatte for 4,6 mia. kr. i Asien i årets første tre måneder. Det er i høj grad i Kina og Vietnam, at det er gået godt, skriver Carlsberg.

Carlsbergs største marked er naturligt nok Vesteuropa. Her var der dog en lidt mere beskeden fremgang i nettoomstæningen. Fremgangen blev kun på 2,4 pct, og omsætningen kom derved op på 7,3 mia. kr. Det gik bedst lige i begyndelsen af kvartalet. Det gælder blandt andet for markederne i Frankrig og Danmark.

Senere i kvartalet gik det lidt mere trægt i høj grad på grund af et senere påskesalg end i fjor.

Østeuropa er det marked, hvor Carlsberg har haft det sværest. Fremgangen i nettoomsætningen blev kun på 1,1 pct. I Rusland var der ligefrem en tilbagegang på fire pct. Det skyldes tab af markedsandele, fordi Carlsberg først på året satte priserne op.

I Østeuropa havde Carlsberg en nettoomsætning på to mia. kr. i første kvartal.