Carlsberg: Specialøl-trio skal bære vækst og indtjening

Tre ølmærker (craft & speciality) skal løfte Carlsbergs lukrative forretning inden for specialøl i de kommende år.

Foto: Søren Bidstrup. Treenigheden er den belgiske munkeøl Grimbergen, amerikanske Brooklyn og franske Blanc 1664. I Danmark er sidstnævnte skiftet ud med husbryggeriet Jacobsens produkter. De er alle i det ølsegment, som Carlsberg kalder superpremium. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Treenigheden er den belgiske munkeøl Grimbergen, amerikanske Brooklyn og franske Blanc 1664. I Danmark er sidstnævnte skiftet ud med husbryggeriet Jacobsens produkter. De er alle i det ølsegment, som Carlsberg kalder superpremium.

Det siger specialøl-direktør i Carlsberg Paul Davies, der er ansvarlig for superpremium-segmentet til Ritzau Finans.

»Grimbergen, Brooklyn og Jacobsen/Blanc 1664 skal bære væksten i specialølsegmentet,« siger han.

Paul Davies understreger, at Jacobsen primært er et dansk fænomen, da de store flasker ikke virker tiltrækkende for kunder uden for Danmark. Carlsberg har dog også solgt julevarianter af Jacobsen uden for Danmark i blandt Norge og Sverige og enkelte andre steder.

Jacobsens juleøl - Golden Naked Christmas Ale - er undtagelsen fra den regel, påpeger Paul Davies.

»Den går så godt, at den outperformer ikke kun lokale ølmærker, men også vin i de lande, hvor vi har introduceret den,« siger han.

INDTJENING OG VÆKST RIGTIG STÆRK PÅ SPECIALØL

Indtjeningen og væksten på specialøl er forrygende og appellerer til at føde vækst og indtjening.

De tre største af Carlsbergs specialølmærker - Blanc 1664, Grimbergen og Brooklyn oplever pæne vækstrater.

Omsætningen i de tre mærker steg med pæne tocifrede procenter i første halvår af sidste år.

Blanc 1664, der er introduceret på 44 af Carlsbergs markeder, oplevede en vækst på 41 pct., Grimbergen, der er introduceret på 49 markeder, fulgte efter med en vækst på 24 pct. og Brooklyn, der kan fås på 15 Carlsberg-markeder, voksede 23 pct.

Indtjeningen i forhold til almindelig øl er ligeledes flot og markant højere end gennemsnitlig øl.

Sættes gennemsnitlige øl - pilsner - til indeks 100, sælges Blanc 1664 til indeks 276 og Grimbergen til indeks 224, mens Brooklyn har et indeks på 466. Det vil sige indtjeningen er knap tre gange højere for Blanc 1664, godt to gange højere for Grimbergen og knap fem gange højere for Brooklyn, når der sammenlignes med almindeligt pilsnerøl.

Craft og specialty-segmentet skønner Paul Davies vil vokse til at udgøre 12 pct. af det europæiske ølmarked i 2022 mod mindre end 5 pct. i dag. I Kina vurderes det at andelen vil være 3 pct. i 2022 mod mindre end 1 pct. i dag.

»Så skal man huske på at 3 pct. af det kinesiske ølmarked værdimæssigt er mere end 12 pct. af det europæiske,« fremhæver Paul Davies.

GRIMBERGEN OVER 1 MIO HL

Den belgiske munkeøl Grimbergen, som Carlsberg overtog i forbindelse med købet af Scottish & Newcastle, nåede en volumen på over 1 mio. hektoliter sidste år, og det glæder direktøren.

På den europæiske marked er Grimbergen set med mængder og værdi vækstdriveren, der suppleres med Brooklyn og Blanc 1664/Jacobsen.

Blanc 1664, der primært er vækstdriver på det asiatiske marked, ser Paul Davies stort potentiale i.

»Jeg tror, at Blanc 1664 kan overtage Grimbergens stærke position som nummer ét specialøl i Europa,« siger han.

Blanc 1664 skal også introduceres i Danmark, der ellers er Jacobsen-land. Det vil ske i løbet af i år.

Blanc 1664 er en lys øl, der lanceres i en blå flaske, og produktet er særegent for Carlsberg, og det lukreres der på.

»Ingen andre bryggerier end os har en blanc-version,« siger direktøren.