Carlsberg sparker 100 mio. kr. i engelsk VM-kampagne

Det danske bryggeri sprøjter omkring en kvart mia. kr. i markedsføringskampagner i forbindelse med VM.

Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Engelske Wayne Rooney spurter fra danske Nicklas Bendtner.

Sådan er det danske bryggeri Carlsbergs klare prioritering, når bryggeriet i disse dage ruller sine VM-markedsføringskampagner ud på samlet 20-30 markeder verden over, skriver dagbladet Børsen.

Den engelske VM-kampagne overtrumfer klart den danske for bryggeriet, der poster omkring en kvart mia. kr. i samlet i VM-satsningen. Bryggeriet satser alene i England over 100 mio. kr. i den største kampagne på det engelske marked nogensinde for bryggeriet.

»Det er en meget stor kampagne, vi kører i England, hvor vi aktiverer vores sponsorat af det engelske landshold kraftigere end tidligere,« siger Keld Strudahl, der er international sponsorchef i Carlsberg. Bryggeriet bruger desuden sponsoratet af det engelske landshold massivt i sine kampagner i Asien, hvor engelsk fodbold traditionelt følges med stor interesse. »Det gælder bla. Singapore, Malaysia, Hong Kong og til en hvis grad Kina, og der får den fuld skrue,« siger Strudahl.

Carlsberg satser meget på vækst i Asien og her bruges fodbold-VM, der starter på fredag, til at markere bryggeriets navn. Det samme gælder i England, hvor Carlsberg er i gang med en turnaround og har hårdt brug for vækst. Tidligere har det i engelsk presse været fremme, at Carlsberg bruger omkring 270 mio. kr. (30 mio. pund) alene i England på VM, men det er tal er skudt langt over målet, siger Strudahl. Ud over England og Asien satser Carlsberg også på bl.a. Tyskland, hvor bryggeriet er sponsor og leverandør til flere af de store fanparker, bl.a. i Berlin, hvor titusindvis af fodboldtilskuere kan se fodbold på storskærm og drikke øl i det fri.