Carlsberg snylter sig til VM-succes

Det danske bryggeri har allerede fået mere reklame ud af verdensmesterskaberne end den officielle øl-sponsor Budweiser.

Foto: Jeppe Michael Jensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selvom man ikke er officiel sponsor kan VM alligevel godt være en god forretning. Det kan man konkludere på Carlsberg-hovedkontoret i Valby.

Ifølge en undersøgelse foretaget af analysefirmaet Nielsen får det danske bryggeri nemlig mere ud af VM end den officielle ølsponsor Budweiser, skriver Financial Times.

Læs også: Carlsberg sparker 100 mio. kr. i engelsk VM-kampagne

Carlsberg, som sponsorerer det danske og det engelske landshold har næsten fire gange så mange referencer sammenlignet med Budweiser, der ellers er den officielle sponsor og altså også har fansparkene i Sydafrika. 

God marketing - uden at skrive den store check

”Undersøgelsen viser, at vedvarende opmærksomhedsskabende marketing kan etablere en forbindelse i forbrugernes øjne, uden at man behøver at skrive den store dyre sponsorship-check,” siger Pete Blackshaw, der er vicepresident i Nielsen ifølge Ritzau.

Carlsberg begyndte allerede i foråret arbejdet med at lukrere på VM, blandt andet med en kampagne under sloganet ”100 procent fodbold, 100 procent Carlsberg”.

Derudover er Carlsberg officiel sponsor for landsholdssangen, ”The Danish Way to Rock”.

Ifølge Financial Times er Carlsberg, Pepsi og Panasonic de tre "ikke-sponsorer" af VM, der sættes mest i forbindelse med begivenheden, selvom de ikke er sponsorer.