Carlsberg skal være med i ny bølge af ølopkøb

Rygterne om store sammenlægninger og opkøb i bryggeriindustrien ruller påny. Carlsberg vil være med, siger topchef Jørgen Buhl Rasmussen.

Foto: Jonas Skovbjerg Fogh
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Carlsberg skal spille en aktiv rolle i den bølge af opkøb, som rumler lige nu i bryggeriinudstrien.

»Der kommer helt sikkert mere konsolidering. Men om det er globalt eller mere regionalt er spørgsmålet. Jeg er sikker på, det sker regionalt, bl.a. i Asien, hvor vi er, og vi bliver selv en del af det,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Der er bevægelse i verdenstoppen af bryggerier. Verdens største, AB-Inbev, pønser angiveligt igen på at købe verden nummer to, SABMiller, i en handel, der kan løbe op i svimlende 700 mia. kr., har det tidligere været fremme.

Det har fået SABMiller til at overveje en overtagelse af verdens nummer tre, Heineken, da det ville påføre SABMiller så meget gæld, at selskabet ville blive uspiseligt for AB-Inbev. Men Heineken kontrolleres af den hollandske Heineken-familie, som har takket nej.

Men det åbner for, at der bliver tænkt kreativt i bryggeriindustrien for at stå rigtigt i slutspillet.
Børsnoterede Carlsberg kontrolleres af Carlsbergfondet, og det betyder, at Carlsberg ikke kan overtages af andre. Ikke uden carlsbergfondets accept, og det er højst usandsynligt.

Men kunne I overveje andre samarbejder?

»Det skete jo delvist med Scottish & Newcastle-købet, hvor vi arbejdede sammen med Heineken. Vi ønsker at være en del af konsolideringen frem for at stå uden for. Med den forandring af Carlsbergfondets fundats, der kom sidste år, kan vi være en del af det. Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at være med,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Carlsberg fremlægger regnskab for tredje kvartal på mandag, og her vil der igen være fokus på, hvor hårdt Carlsberg rammes af Rusland samt om der snart er udsigt til at Carlsbergs udtalte tørst efter asiatiske opkøb snart slukkes.

Hvorfor snakkes der konstant om konsolidering i bryggeriindustrien?

»Det her er en branche, hvor skala virkelig betyder noget. det at være stor har betydning for hvor mange penge, du tjener. Det gør en stor forskel på bundlinjen at være stor i de områder, man nu engang er. Det driver de store til at blive større,« siger Buhl.