Carlsberg skal sætte kunden i højsædet

Fem år med en faldende markedsandel i Danmark ser ud til at være slut for Carlsberg, og bryggeriets chef i Danmark, Carsten Hänel mener, at selskabet skal tænke mere på kunden, end på sig selv. Det skriver Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi.

Foto: Claus Bech Andersen. Bryggeriet skal ifølge chefen i Danmark være bedre til at efterleve kundernes krav og efterspørgsel, hvor man tidligere har haft tendens til at kigge for meget indad.
Læs mere
Fold sammen

Carlsbergs markedsandel er faldet fra 62 pct. i 2008 til 54 pct. i 2012, men ser nu ud til at vende. Men for Carsten Hänel er det ikke blot et spørgsmål om markedsandel, men også om rentabilitet.

- Vi kunne godt banke vores andel op på 60 pct. meget hurtigt. Det er bare et spørgsmål, om at vi satte priserne lavt nok. Vi ønsker en profitabel markedsandel, så vi har ikke et egentligt mål omkring markedsandelen, siger han til Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi.

Carlsberg i Danmark har blandt andet været presset af et forbrugerskifte på hjemmemarkedet i retning af vin og hård spiritus, samt af afgiftsstigninger, der har løftet grænsehandlen - et område, hvor Carlsberg ikke har kunnet følge med bryggerier som Royal Unibrew eller Slots.

Bryggeriet skal ifølge chefen i Danmark være bedre til at efterleve kundernes krav og efterspørgsel, hvor man tidligere har haft tendens til at kigge for meget indad.

- Vi skal være bedre til at tage udgangspunkt i forbrugerindsigt i alle vores beslutninger, siger han ifølge Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi.

/ritzau/FINANS