Carlsberg sætter tal på: Sådan har coronakrisen ramt vores ølmærker

Den danske bryggerigigant Carlsberg solgte færre øl i 2020, men den populære Kronenbourg var lyset i mørket.

Bryggeriet Carlsberg præsenterede fredag regnskab for 2020, og det var præget af coronakrisen. Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix

Coronakrisen har tvunget barer og restauranter rundt omkring i verden til at lukke ned.

Det mærker man hos bryggerigiganten Carlsberg, hvor salget gik markant tilbage i 2020, viser selskabets netop offentliggjorte årsregnskab.

Omsætningen dykkede med 11 procent til 58,5 milliarder kroner, mens driftsindtjeningen faldt med godt en milliard kroner til 14 milliarder kroner.

Carlsberg tjente samlet set ni milliarder kroner før skat. Det er et fald på 12 procent i forhold til året før.

»Covid-19-pandemien har påvirket hele verden og var en væsentlig udfordring for Carlsberg i 2020,« siger Carlsbergs topchef, Cees 't Hart, i en kommentar til regnskabet.

Af regnskabet fremgår det, at salget af Tuborg-øl faldt med ni procent i 2020, mens der blev solgt ti procent færre Carlsberg-øl. Grimberg-salget faldt en anelse med to procent.

»Carlsberg vil komme stærkere ud af krisen«

Til gengæld steg salget af Kronenbourg 1664 Blanc med hele otte procent, mens Somersby-salget voksede med to procent.

»Mens pandemien endnu ikke er bag os, og vi ikke ved, hvor længe det vil forblive en udfordring i 2021, mener vi, at Carlsberg vil komme endnu stærkere ud af krisen. I løbet af 2020 tilpassede vi vores omkostningsbase til en ny virkelighed og implementerede nye måder at arbejde på. Disse ændringer har ført til en mere fleksibel virksomhed, hvilket gør os optimistiske med hensyn til vores evne til at levere vores langsigtede strategiske prioriteter,« siger Cees 't Hart.

Carlsbergs danske chef, Peter Haahr Nielsen, fortalte i januar til Berlingske, at bryggeriet stod foran nogle rigtig hårde måneder. Selskabet havde dog en forventning om, at ølsalget nærmest vil eksplodere, når der bliver lempet på restriktionerne igen.

»Vi tror på en sommer, som kan gå hen og blive rigtig, rigtig god. Vi følger forbrugerne meget tæt, og vores fornemmelse er, at mange har sparet meget op på den sociale konto,« sagde Peter Haahr.

Carlsberg venter en vækst på mellem tre og ti procent i det organiske driftsoverskud i 2021. Dog ventes der en negativ valutaeffekt på 200 millioner kroner.