Carlsberg: SABMiller Blue Sword-køb i Kina ingen betydning

Den sydafrikanske-britiske ølgigant SABMillers joint venture i Kina, China Resources, som SABMiller ejer 49 pct. af, har købt sig til fuldt ejerskab af Blue Sword Group, som ejer 38 pct. af 14 bryggerier i Sichuan provinsen, hvor China Ressources ejer den resterende del.

Det skriver Bloomberg News.

Opkøbet vurderes ikke at få nogen betydning for Carlsberg, der har berøring med Blue Sword i Xinjiang Brewery Group. Det er vurderingen fra kommunikationsdirektør Jens Peter Skaarup.

- Da vi har aktionæroverenskomst om driften af Xinjiang Brewery Group vurderer jeg ikke, at SABMillers fulde ejerskab af Blue Sword får nogen betydning for driften af jointventuret, siger han til RB-Børsen.

Opkøbet er det seneste træk fra SABMillers side mod at øge markedsandelen i Kina og styrke positionen i det centrale og vestlige Kina.

I Vestkina har Carlsberg andele i 19 bryggerier. I Østkina er målet en position som nummer to på premiummærker gennem de internationale mærker, hvor Carlsberg Chill og Carlsberg Green Label tager konkurrencen op med premiummærkerne fra InBev, Heineken og SABMiller.

De næste tre år planlægger Carlsberg investeringer for 3-5 mia. kr. i Asien, og størstedelen af beløbet vil formodentlig blive investeret i Kina, og en del af dem i nye bryggerier, sagde Carlsbergs koncernchef, Nils Smedegaard, i november.

At investeringerne øges, skyldes dels, at investeringer nu og i fremtiden er dyrere, end de var, da investeringerne begyndte.

Desuden kræves der yderligere investeringer for at følge med markedsvæksten, fremhævede Smedegaard.

Carlsberg ejer 50 pct. af Wusu bryggerierne/Xinjiang Brewery Group, der består af 11 bryggerier i Xinjiang-provinsen. De resterende 50 pct. ejes af Xinjiang Hops, der er noteret på børsen i Shanghai og som et investeringsselskab ejer 41,3 pct.

af. Ejerforholdet i dette investeringsselskab er 48,98 pct til Carlsberg og 51,02 pct. til Blue Sword, oplyser Jens Peter Skaarup.

RB-Børsen