Carlsberg risikerer russisk reklameforbud

Ruslands øverste ansvarlige for beskyttelse af forbrugerne, Gennady Onishchenko, foreslog torsdag et forbud mod reklamer for øl og alkohol.

Reguleringer presser Carlsberg på det vigtige russiske ølmarked. Her ses Den Røde Plads i Moskva. Fold sammen
Læs mere
Foto: YURI KOCHETKOV
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et sådant forbud vil ramme Carlsberg, der sidder på omkring 40 pct. af det russiske ølmarked.

Onsdag besluttede Rusland at forlænge den periode, hvor der ikke på sælges spiritus i butikkerne fra kl. 22.00 til kl. 10.00 mod tidligere fra kl. 23.00 til kl. 8.00.

Læs også: Russerne skal drikke 90 liter øl om året

Det Carlsberg-ejede bryggeri, Baltika, er en af landet største tv-annoncører og brugte i første halvår 441,7 mio. rubler (ca. 82 mio. kr.) på reklame i tv. Det er dog 32 pct. mindre end i samme periode året før.

De tyve største annocerører brugte i første halvår i gennemsnit 5 pct. mindre på tv-reklame, oplyser avisen.

Gennady Onishchenko er tidligere gået på barrikaderne mod reklamer for tobak. Det skriver avisen Moscow Times.