Carlsberg ransaget og mistænkt for prisfusk i Indien

Indiske myndigheder mistænker Carlsberg for at indgå prisaftaftaler med to store konkurenter. Ifølge nyhedsbureauet Reuters er sagen blevet efterforsket i mere end et år. En myndighedskilde oplyser, at der er blevet fundet en såkaldt »smoking gun«.

Carlsberg er kommet under mistanke for at fuske med priserne i Indien. På det indiske marked er især selskabets »Elephant Beer« en populær størrelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

De indiske konkurrencemyndigheder gik torsdag i aktion mod flere bryggerigiganter, som mistænkes for at samarbejde i et ulovligt priskartel. Ifølge nyhedsbureauet Reuters er Carlsberg et ud af tre selskaber, som tidligt torsdag morgen indisk tid fik besøg af landets myndigheder.

Efterforskningen af de tre byggerier, som skulle være Carlsberg, indiske United Breweries og verdens største bryggeri, Anheuser-Busch InBev, er blevet iværksat efter et tip fra en eller flere medarbejdere i et af de tre selskaber. Ifølge Reuters skulle de indiske myndigheder være blevet præsenteret for detaljerede oplysninger om det påståede priskartels handlemønster.

En kilde i de indiske myndigheder oplyser, at der under ransagningen af tre bryggerier blev fundet email-udvekslinger, der viser, at bryggerierne aftalte prissætningen på deres produkter.

Selskab Kurs Ændr. %

»Disse beviser er en »smoking gun,« siger kilden til Reuters.

På vegne af Carlsbergs indiske kontor bekræfter talsmands Dhiraj Kapur over for Ritzau Finans, at de indiske myndigheder har været i kontakt med Carlsberg vedrørende en undersøgelse. Talsmanden afviser dog at gå yderligere i detaljer om sagen, men oplyser, at det danske bryggeri samarbejder fuldt ud med de indiske konkurrencemyndigheder.

Indien er et vigtigt vækstmarked for Carlsberg, hvor den danske bryggerigigant har investeret massivt de seneste år. Det store slagnummer i Indien er for Carlsberg især Tuborg og Carlsberg Elephant Beer. Sidstnævnte formentlig fordi elefanten er et vigtigt, religiøst symbol i Indien.

»Det gode ved Indien er, at det ikke er et dyrt marked at investere og udvide i. Man går ind i en ny delstat, tjener penge, og så rykker man videre til næste delstat og gør det samme. Det er en ret simpel formel,« sagde Carlsbergs topchef, Cees ’t Hart, for et års tid siden til Berlingske Business.