Carlsberg-problembarn på rette vej

Det lysner for Carlsberg i Storbritannien, hvor en døende pubkultur og hård konkurrence ellers har gjort livet hårdt for den danske bryggerigigant. Sponsoratet af det engelske landshold har hjulpet, lyder vurderingen.

Foto: TOBY MELVILLE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der blev bestilt flere pints Carlsberg i Storbritannien i første halvår af 2010. Det britiske marked, der gennem længere tid har voldt det danske bryggeri problemer med faldende salg og benhård konkurrence er så småt på rette vej.

Ifølge regnskabet for første halvår steg Carlsbergs markedsandel i Storbritannien til 16,2 procent, en stigning på 1,8 procentpoint.

Det var både det såkaldte on-trade, altså salget på restauranter og barer, samt off-trade, altså salget i supermarkeder, der gik frem. 

VM har hjulpet

On-trade salget har ellers drillet Carlsberg i en årrække på det britiske marked, hvor den stærke pubkultur har været under pres, og dermed også ølsalget.

Læs mere: De drikker Carlsberg overalt

Samtidig er Storbrittanien, der betragtes som Vesteuropas udstillingsvindue for bryggerivirksomheder, været præget af en uhørt hård konkurrence som Carlsberg ikke har haft meget held i.

Carlsbergs fremgang i Storbritannien kan dog også tilskrives sommerens store fodboldbegivnhed – VM – der fik briterne til at skrue op for alkoholindtaget. 

Analytiker: Angrebet betaler sig

Ifølge analytiker i Sydbank, Morten Imsgaard, er det da også bryggeriets hårde indsats på sportsområdet, der giver pote hos de britiske forbrugere.

”De har formået at fortsætte det angreb, de har sat ind for at få en mere solid position på det britiske marked – ikke mindst i form af deres aktivering af sponsoratet af det engelske landshold under VM i fodbold. Man har kunnet bruge den relation til at booste salget ekstra og det er en rigtig flot fremgang,” siger analytikeren.

Læs mere: Carlsberg skruer op for indtjeningen

Volumen i Storbritanien steg med et ”lavt tocifret procenttal” i første halvår, men faldt med en procent efter den stærke juni måned, der netop var påvirket af VM-salget hedder det i regnskabet.