Carlsberg presser Parken for at forklare tilskuertal

Hovedsponsoren for F.C. København, bryggerigiganten Carlsberg, vil nu have en forklaring fra Parken om de oppustede tilskuertal.

Parken Sport og Entertainment holdt i flere år tilskuertallene kunstigt højt for at tiltrække sponsorer og skaffe positiv omtale. Det fremgår ifølge dagbladet Børsen af en ny, intern granskning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fredag afslørede Børsen, at Parken Sport & Entertainment gennem flere år har pumpet tilskuertallet kunstigt op i et forsøg på at skaffe sponsorer og interesse omkring Parken.  Fra 2006 til 2010 har man indregnet over 92.000 gæster, som slet ikke befandt sig på stadion. Til nogle af kampene blev tilskuertallet pumpet op med op til 2.000 tilskuere.

Carlsberg, der har været hovedsponsor for Parken siden 2002 og netop har forlænget aftalen til 2016, vil gerne have en forklaring fra Parken om de oppustede tilskuertal.



"Vi tager ikke en skueproces om det her, men selvfølgelig vil vi diskutere det med dem. Det er i alles interesse - også i Parkens," siger Keld Strudal, marketingdirektør i Carlsberg til Børsen.

Hos Parken erkender man, at tilskuertallene har været skruet falsk i vejret, men hverken Anders Hørsholt eller bestyrelsesformand Hans Munk Nielsen mener, at sagen behøver granskes yderligere.

"Vi kan se, at tallene ikke har været korrekte, men hvordan misinformationen er opstået, og hvem der har ansvaret for det, har jeg ikke noget at sige om," siger Anders Hørsholt, administrerende direktør i Parken til Børsen.



Men der kan være gode grunde til, at alle oplysningerne i sagen skal frem, mener Professor dr. jur. Paul Krüger Andersen fra Aarhus Universitet.

"Oplysningerne skal selvfølgelig være korrekte. Og hvis tilskuertallet har været brugt som grundlag for at udarbejde forventninger til fremtidige indtægter ved kommende arrangementer, er det en reel misvisning, som man kan reagere på," siger Paul Krüger Andersen til Børsen.

Parken har ikke indgivet de korrekte tilskuertal i en fondsbørsmeddelelse, hvilket vidner om, at Parken ikke mener, at tilskuertallene er kurspåvirkende. Der er ikke et krav at oplyse om tilskuertal, men ifølge Steven Brooker er tallene vigtige for, at en professionel investor kan vurdere prisen.

"Tilskuertallet er en vigtig hjørnesten, for de siger noget om, hvilket salg Parken har. Tilskuertallet har jo en direkte sammenhæng med, hvad der bliver solgt af eksempelvis catering på stadion. Desuden er de vigtige, fordi der er tale om en underholdningskoncern, hvor faldende tilskuertal kan starte en negativ spiral," siger Steven Booker til Børsen.

INFOshop: Her er Danmarks ikonvirksomheder