Carlsberg: Ophævelse af alkoholreklame-forbud rigtig godt

Ophævelsen af forbuddet mod alkoholreklamer, som er vedtaget i Rusland, er "rigtig godt" for Carlsberg.

Carlsberg finder det positivt, at den russiske regering, gennem ophævelsen af forbuddet, erkender, at det ikke har negativ effekt på forbruget at lave reklame. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det siger kommunikationsdirektør i Carlsberg Jens Bekke til Ritzau Finans.

- Det giver nye muligheder for at tale med forbrugerne direkte, slår han fast.

Han finder det også positivt, at den russiske regering gennem at fjerne forbuddet erkender, at det ikke har negativ effekt på forbruget at lave reklame.

Carlsbergs erfaring er ifølge Jens Bekke, at reklame for øl og lignende ikke øger forbruget, men kun flytter markedsandele mellem konkurrenter.

- Det giver dynamik i markedet, siger han.

Kan Carlsberg flytte markedsandele i Rusland, vil det virkelig kunne batte noget. Carlsbergs russiske arm Baltika er klart nummer et i Rusland med en markedsandel lige under 40 pct. De tre efterfølgende har til sammen under 40 pct.

Torsdag morgen var der medieskriverier om, at Rusland måske ville ophæve forbuddet mod alkoholreklamer, som har været i kraft i over et år.

Det er sket ifølge Jens Bekke.

Det var den russiske avis Kommersant, der rapporterede om muligheden. Avisen citerede vicekommunikationsminister Alexei Volin for nyheden.