Carlsberg leverer som ventet i Asien

Carlsberg havde i første kvartal af 2017 større omsætning i bryggeriets næststørste region - Asien - end ventet af analytikerne.

Foto: DAVID LOH.
Læs mere
Fold sammen

Omsætningen nåede i kvartalet 3574 mio. kr. mod ventet 3580 mio. kr. ifølge estimater, som analytikere har leveret til Ritzau Estimates. I første kvartal 2016 var omsætningen 3511 mio. kr.

Nettoomsætningen i Asien steg organisk 6 pct. som følge af et pris/mix på 6 pct. og en flad samlet volumenudvikling. Rapporteret steg nettoomsætningen 2 pct.

Den solide udvikling i pris/mix skyldes bryggeriets succesfulde fokus på at få kunderne over på dyrere øl - "premiumisation".

På den positive side fremhæver Carlsberg udviklingen i Kina, Sinagapore, Nepal og Vietnam, hvor der blev leveret solid vækst. Det fremhæves at væksten i Kina specielt er drevet af stræk vækst i premiumporteføljen og med speciel stærk vækst i Tuborg-mærket.

I Indien faldt mængderne, hvilket skyldes restriktioner som følge af en højesteretsdom, der helt eller delvist forbyder salg af øl i nærheden af store veje.