Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
"Vi vil gerne øge vores markedsandele, og den forhøjede andel i Olivaria betyder, at vi nu kan begynde at arbejde på tværs, både omkring produktionsteknologier og i salget, og der ligger nogle synergier i at arbejde tættere på tværs," siger Carlsbergs kommunikationschef Jens Bekke.
Samlet nr. 1
Olivaria er den tredje største spiller på det hviderussiske bryggerimarked, men lægges salget af Carlsbergs Balitika-øl oveni, så er Carlsberg nu nummer et i Hviderusland.I sommeren 2010 øgede Carlsberg sin ejerandel i Olivaria fra 30 procent til 47 procent, og Carlsbergs opkøb vil også komme i vækstmarkederne fremover.
I slutningen af 2010 gennemførte Carlsberg købet af yderligere 12 procent af det store kinesiske bryggeri Chongqing, og netop i Asien ventes Carlsberg at placere en stor del af sine investeringer de kommende år.
I Vesteuropa er fokus i stedet for på effektiviseringer, blandt andet gennem bryggerilukninger, og tidligere i januar solgte Carlsberg sit bryggeri i Dresden.