Carlsberg klar til nyt slag om det asiatiske marked

En ændring af Carlsbergfondets fundats vil gøre Carlsberg i stand til at gå ind i kampen om de asiatiske vækstmarkeder med langt større kraft. Carlsberg er på udkig efter opkøb i Kina og flere andre asiatiske lande.

Carlsbergfonden ændrer sin fundats, så det er muligt at indlemme flere i ejerkredsen, hvilket kan bane vejen for ekspansion. Arkivfoto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter en lang periode, hvor konkurrenterne har været langt mere aktive på opkøbsfronten end Carlsberg, er den danske bryggerigigant nu klar til gå langt mere offensivt ind i det asiatiske opkøbskapløb.

Vejen til en mere offensiv strategi blev lagt i går, hvor hovedaktionæren Carlsbergfondet, meddelte, at man vil ændre fondets fundats, så ejerandelen kan nedbringes.

Det betyder, at der bliver bedre mulighed for at hente ny kapital ind fra andre investorer, og alt tyder på, at Carlsberg vil intensivere jagten på opkøbsmuligheder i både Kina, Vietnam og flere andre lande i Fjernøsten.

»Carlsberg ønsker formentlig både at øge ejerandelen i eksisterende bryggerikoncerner i Asien og at foretage nye opkøb. En ændring af Carlsbergsfondets fundats vil gøre Carlsberg i stand til at foretage større opkøb hurtigere end i dag, og det er netop dét, det handler om,« siger aktieanalytiker i Sydbank Morten Imsgard.

Sydbank har tidligere vurderet over for Berlingske Business, at bryggeriet uden en aktieudvidelse kan frigive op mod 25 mia. kr. til opkøb. Her er der endda ikke taget højde for, at øget indtjening fra de tilkøbte aktiviteter kan skabe mulighed for at øge gælden endnu mere. Dertil kan så lægges mulighederne for en stor aktieemission, som der nu åbnes for med meldingen fra Carlsbergfondet. Med ændringen af fundatsen er der nemlig mulighed for en kapitaludvidelse af enorme dimensioner uden hovedaktionærens medvirken.

Hård kamp venter

Der er med andre ord rig mulighed for, at Carlsberg både foretager en bølge af mindre opkøb og samtidig går ind i kampen om nogle af de sidste kinesiske bryggerier uden internationale konkurrenter i ejerkredsen.

De fleste venter, at Carlsberg især har fokus på opkøbsmulighederne i Kina, hvor den danske bryggerikoncern i forvejen er markedsleder i den vestlige del af landet. Til gengæld fylder Carlsberg ikke meget i det befolkningsrige Østkina, hvor konkurrencen er hård fra både internationale giganter som Anheuser-Busch Inbev og SABMiller og statskontrollerede bryggerikoncerner som Tsingtao Brewery og Beijing Yanjing Brewery.

Mange analytikere fremhæver opkøb af Beijing Yanjing Brewery som et oplagt bud, der vil kunne gøre Carlsberg betydeligt større i Kina. Selskabet har store markedsandele i områder af Kina, hvor Carlsberg står svagt i dag, men den statskontrollerede bryggerikoncern er p.t. ikke til salg.

Markedsværdi for Beijing Yanjing Brewery er i øjeblikket på 17,5 mia. kr., men der skal formentlig gives en høj budpræmie, hvis man skal gøre sig forhåbninger om at få foden indenfor.

»De andre store globale bryggerikoncerner kigger også på Beijing Yanjing Brewery, så der vil være kamp om det, hvis de vil sælge. Det mest sandsynlige er nok også, at staten vil sælge aktieposter i mindre portioner, så man næppe får mulighed for at købe hele koncernen med det samme,« siger Morten Imsgard.

Indien med stort potentiale

De fleste venter, at Carlsberg samtidig vil satse kraftigt på at øge ejerandelen af eksisterende bryggerikoncerner i både Kina og Vietnam. Derudover er det sandsynligt, at man vil investere i en offensiv i Indien, der endnu er et meget umodent, men potentielt stort ølmarked.

Formanden for både Carlsberg og Carlsbergfondet, Flemming Besenbacher, lægger ikke skjul på, at ændringen af fundatsen handler om at »skabe fleksibilitet, hvis der opstår interessante opkøbsmuligheder«.

Han vil ikke bidrage til spekulationer om konkrete opkøb, men han benytter lejligheden til at gentage tidligere Carlsberg-udmeldinger om mulighederne i de asiatiske vækstmarkeder.

»De seneste år har vi fokuseret på mindre opkøb i Asien, og det er oplagt, at Asien er interessant. Men vi har ingen konkrete planer. Et muligt stort opkøb skal skabe værdi, og det skal være strategisk vigtigt. Med en ændring af fundatsen skaber vi større handlemuligheder, hvis det bliver aktuelt, men jeg vil ikke bidrage til spekulation om konkrete opkøb,« siger Flemming Besenbacher.

Han slår samtidig fast, at den internationale konsolidering er nået langt, og at man skal være klar til slå hurtigt til, når der opstår nye muligheder. Han henviser samtidig til, at de globale konkurrenter har haft fart på de seneste år.

Ærkerivalen Heineken har både købt mexicanske Femsa for 40 mia. kr. og Asia Pacific Breweries for 24 mia. kr. Samtidig har Anheuser-Busch Inbev foretaget et opkøb i Mexico for over 100 mia. kr, mens SABMiller har købt australske Foster’s for 60 mia. kr.

Carlsberg har holdt sig til mindre opkøb efter rekordopkøbet af Scottish & Newcastle i 2008. Dengang lagde Carlsberg sammen med Heineken i alt 104 mia. kr. på bordet for det britiske selskab. Carlsbergs andel beløb sig til 57 mia. kr., og selskabet fik dermed fuld kontrol med holding-selskabet bag russiske Baltika, BBH, som man hidtil havde ejet sammen med Scottish & Newcastle. Med i Carlsbergs andel af købet var også briternes aktiviteter i Frankrig, Grækenland og Kina, men det var de russiske aktiviteter, der pressede prisen op.

Op til opkøbet af Scottish & Newcastle ændrede Carlsbergfondet ligeledes sin fundats, så det blev muligt at nedbringe fondets ejerandel. Carlsbergfondet beholder dog flertallet af stemmerettighederne i Carlsberg.