Carlsberg høster frugter af strategiplan: Indtjeningen overrasker

Den danske bryggerigigant Carlsberg holder sig på sporet og leverer et halvårsregnskab, hvor selskabets indtjening viser klar fremgang og overrasker til den positive side. Samlet fastholder bryggerigiganten sine forventninger til 2017.

Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Den danske bryggerigigant Carlsberg leverer onsdag morgen et halvårsregnskab, der skuffer en smule på omsætningen, men til gengæld overrasker positivt på bundlinjen. Kort fortalt: Ølsalget kunne være bedre, men Carlsbergs indtjening er til gengæld overraskende stærk.

Det tyder dermed på, at Carlsbergs topchef Cees ’t Hart har fat i den lange ende med sin storstilede strategiplan Sail22, der skal styrke Carlsbergs kerneforretning og positionere selskabet i forhold til at ramme de rigtige vækstområder.

Mens Carlsberg altså skuffer klart på toplinjen, tjener selskabet godt 450 mio. kr. mere i årets første halvår, end analytikere ifølge Ritzau Finans på forhånd havde forudset.

Carlsberg-regnskabet løfter sløret for, at indtjeningsmarginerne er blevet forbedret i samtlige regioner set i forhold til den tilsvarende periode af 2016. Fremgangen er særlig god i Asien, hvor driftsmarginen før særlige poster nærmer sig de 20 pct.

Dermed har Carlsberg på den ene side både haft succes med at høste hurtige frugter af sit spareprogram, mens selskabets kunder samtidig stadig er villige til at betale lidt ekstra for Carlsbergs såkaldte premiumprodukter. Derfor er bryggerigiganten i stand til at fremvise en godkendt bundlinje på trods af vigende salg.

I årets første halvår landede Carlsbergs samlede omsætning på 31,8 mia. kr., hvilket er en marginal fremgang på under 2 pct. sammenlignet med den tilsvarende periode af 2016.