Carlsberg hårdt ramt af nyt IBM-nedbrud

Leveringsapparatet var lammet, ølbiler kørte i blinde. Carlsberg har været meget hårdt ramt af IT-nedbruddet i IBM.

Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det her er ikke godt nok, og det har store konsekvenser for Carlsberg. Så kontant er meldingen fra Carlsbergs IT-direktør Kenneth Egelund Schmidt, efter at bryggerigigantens IT-systemer i nat gik ned.

Borsen.dk erfarer, at Carlsberg har en aftale med IT-leverandøren IBM om, at der i tilfælde af IT-nedbrud er et backup-system, som skal overtage med det samme, men at dette ikke er sket efter nattens nedbrud.

"IT er et meget kritisk område for os. Vores leveringsapparat har været fuldstændig ramt, og vi bruger mange kræfter manuelt for at kompensere for det. Det vil betyde et driftstab," siger Kenneth Egelund Schmidt til borsen.dk.

Hvor stort et tab, det løber op i, vil direktøren dog ikke give et bud på.

"Jeg vil afvente og se regnskabet, når vi har gjort op, hvad tabet får af økonomiske konsekvenser," siger Kenneth Egelund Schmidt.

Ølbiler kører i blinde

Ifølge Borsen.dk's oplysninger er det Carlsbergs SAP-økonomisystem og mail, der har været ramt, men nu kører igen.

Dataanalyse- og kundestyringssystemerne kører efter sigende stadig ikke. Det betyder, at Carlsbergs centrallager ikke kan levere øl og vand til kunderne i forhold til normale rutiner, og at ølbilerne kører ud til kunderne uden på forhånd at vide, hvad kunderne har brug for.

IT-nedbruddet har ifølge borsen.dk's oplysninger desuden betydet, at Carlsberg de sidste to dage heller ikke har kunnet sende og modtage ordrer fra sine kunder elektronisk.

Det store IT-nedbrud var forårsaget af en strømafbrydelse hos IBM, som også lammede dankortsystemerne samt ramte A.P. Møller-Mærsk og Danske Bank.

Muligt leverandørskift

Et lignende IT-nedbrud fra IBM ramte Carlsberg sidste år, men Kenneth Egelund Schmidt vil ikke komme ind på, om man hos bryggerigiganten har tænkt sig at skifte leverandør.

Han afviser dog ikke tanken.

"Selvfølgelig er det noget, man overvejer, når man har en leverandør, der ikke lever op til aftalen, men nu vil vi afvente dialogen med IBM. Det er en meget kompliceret ting at skifte leverandør, så det er ikke noget, man bare lige gør," siger Kenneth Egelund Schmidt.

Borsen.dk erfarer, at Carlsberg er i den situation, at de ikke kan bryde kontrakten med IBM, fordi der ikke er en anden service-provider på det danske marked, der inden for en overskuelig fremtid kan overtage driften af bryggerigigantens netværk og servere.

Et afhængighedsforhold som IBM udmærket er bekendt med.

Kræver kompensation

IBM skal i følge Kenneth Egelund Schmidt dog heller ikke slippe alt for billigt.

"Da vi får driftstab ved det her, vil vi kræve kompensation," siger Kenneth Egelund Schmidt.

Han understreger, at IBM siden sidste års nedbrud har forsøgt at råde bod på skaderne, men at der stadig er plads til forbedringer.

"De krav, som vi har stillet til stabile systemer, er ikke indfriet endnu. Resultaterne er ikke kommet i den hast, som Carlsberg har ønsket sig, og det taler vi fortsat med IBM om," siger IT-direktøren ifølge Borsen.dk.