Carlsberg genskaber stjernemål

Der er 99 dage til kick off ved EM 2016 i Frankrig, og det markerer Carlsberg nu ved - sammen med YouTube-fænomenet ”The F2 Freestylers” - at genskabe en række ”probably the best”-scoringer siden 1988, da bryggeriet blev sponsor første gang. Også herhjemme går opvarmningen snart i gang.

Der er 99 dage til kick off ved EM 2016 i Frankrig, og det markerer Carlsberg nu ved - sammen med YouTube-fænomenet ”The F2 Freestylers” - at genskabe en række ”probably the best”-scoringer siden 1988, da bryggeriet blev sponsor første gang. Også herhjemme går opvarmningen snart i gang. EPA/WEDA Fold sammen
Læs mere
Foto: WEDA

Det skriver Markedsføring.dk.

Hmm, ja, lad os nu se - der var jo Marco Van Bastens mål, da Holland slog det daværende Sovjet i finalen i München i 1988.

Og da svenske Thomas Brolin satte en stopper for Englands videre færd ved EM i 1992 på Råsunda Stadion i Solna med målet til 2-1. Eller Alan Shearer mod Holland i 1996. Og selvfølgelig Zlatan i 2012.

EM-historien er fyldt med legendarisk scoringer og med bare 99 dage til den første bold ruller ved EURO 2016 i Frankrig til sommer, er danske Carlsberg - EM-sponsor gennem næsten 30 år - i fuld gang med at varme op på reklame- og aktiverings-fronten.

Fx har bryggerigiganten indgået er samarbejde med fodbold-ekvilibristerne - og YouTube-fænomenet - The F2 Freestylers for at genskabe, som det hedder “probably the best ten EURO moments from the past 40 years.”

Spil med stjernene

Det sker i form af en miniserie på 10 små filmklip, som hylder, kommenterer - og forsøger at genskabe - mindeværdige mål og øjeblikke fra fx Holland-Sovjetunionen 1988, Sverige-England 1992 og Frankrig-Portugal 2000.

»Replays« af begivenhederne på banen ses gennem ”Carlsberg Cam” - dvs. de er filmet med en drone og ved hjælp af kameraer, der er fikseret på de to F2 Freestylere.

De 10 episoder frigives en efter en i de kommende 10 uger på Carlsbergs nye fodbold-hub Carlsberg.Football samt via Facebook og Twitter.

I forbindelse med de enkelte episoder kan fans over hele verden desuden vinde billetter til semifinalen på Stade de Lyon, samt muligheden for at spille bold med udvalgte, tidligere EM-stjerner på samme stadion dagen efter.

Ses over hele kloden

Det er første gang nogensinde, at EM-slutrunden rummer hold fra 24 lande, og turneringen bliver derfor af gode grunde længere end vanligt: Der bliver tale om kampe over en hel måned, 51 kampe mod 31 i 2012.

Mikkel Pilemand, der er VP Core Beer i Carlsberg Group, siger:

»Det er den største EM-slutrunde nogensinde, og derfor skal det også være den bedste slutrunde for fans’ene. Carlsberg arbejder for at give fodboldfans’ene de bedste oplevelser og aktiveringen af vores største investering i 2016 har særdeles høj prioritet for vores brand. Turneringen er ikke kun en kæmpe-begivenhed i Europa, men i de fleste af Carlsbergs markeder. Så vi forventer stigende salg, ikke kun i Frankrig, men også i andre markeder i verden, hvor turneringen følges nøje, som fx i flere store asiatiske lande.«

Carlsberg oplyser desuden, at der er en ny reklamefilm på vej under sloganet ”If Carlsberg did…” - en film, der vil ”hylde værtslandets unikke kultur på bedste Carlsberg-vis”, som det hedder.

Danmark varmer også op

Og selv om Danmark som bekendt ikke kvalificerede sig til EM-slutspillet, så bliver danskerne ikke snydt for aktiviteter fra Carlsbergs side frem mod festlighederne i Frankrig.

Herhjemme skydes kampagnen i gang i april med konkurrencen: ”Vind den ultimative EM oplevelse med Carlsberg til kvartfinale i Paris”,- hvor bryggeriet sender en række forbrugere ned for at opleve slutrunden på tæt hold.

Derudover sender Carlsberg én heldig dansk fan ned for at overrække Man of the Match-trofæet til en af kvartfinalerne.

Samtidig kan danske fans under selve slutrunden også være med i Carlsbergs globale Man of the Match-konkurrence - den heldige vinder af den globale konkurrence overrækker trofæet til selve finalen i Paris.

Timet med slogans genfødsel

Den internationale EM-kampagne bygger op omkring ”Probably the best beer in the world”, og timingen er nærmest perfekt, i og med at Carlsberg i sidste måned formelt gik tilbage til det velkendte reklameslogan.

Også i Danmark, hvor relanceringen af sloganet understreges med over 2.000 udstillinger i landets butikker og ved Carlsberg fanfester på barer og værtshuse landet over - alt sammen bygget op i øvrigt at bryggeriets ansatte, som alle - fra manden på gulvet til direktøren - skal ud og bygge kampagneudstillinger op.

Jeppe Boel, der er Senior Brand Manager hos Carlsberg, siger at slutrunden stadig er en kæmpe begivenhed for Carlsberg i Danmark, selv om Danmark ikke er med på grønsværen:

»Carlsberg Danmark solgte ved sidste store internationale slutrunde, VM i Brasilien i 2014, mere end 1 million liter Carlsberg Pilsner mere end i med sommeren 2015, hvor der som bekendt ikke var en tilsvarende stor slutrunde.«

Og skulle man føle behov for at komme tæt på EM-trofæet, så er det faktisk muligt - også uden at rejse til Frankrig: Carlsberg bringer nemlig det officielle UEFA EURO 2016-trofæ på turné rundt til England, Irland, Belgien - og Danmark.