Carlsberg: Fransk superpremiumøl skal drive asiatisk vækst

Den franske superpremiumøl Blanc 1664 skal drive og udbygge væksten for Carlsberg på det asiatiske marked. Det siger direktøren for specialøl i Carlsberg, Paul Davies, til Ritzau Finans.

Det kinesiske ølmarked oplever som de andre ølmarkeder verden over en trend mod specialøl, men de forskellige lande og regioner er på et forskelligt udviklingsstadie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

»Jeg ser et stort potentiale i Blanc 1664 samlet set,« siger Paul Davies, der tror, at den lille superpremiumøl i den blå flaske kan overtage munkeøllen Grimbergens stærke position.

Grimbergen nåede 1 mio. hektoliter sidste år, og det vil hvedeøllen Blanc 1664 nå i år, vurderer direktøren, og det skyldes, at der satses på Blanc 1664 både i Rusland i forbindelse med VM i fodbold og i Asien.

I Kina er der også introduceret en rød variant af Blanc 1664, der er mindre sød.

Det kinesiske ølmarked oplever som de andre ølmarkeder verden over en trend mod specialøl, men de forskellige lande og regioner er på et forskelligt udviklingsstadie.

Interessen for specialøl i Kina knytter sig til de store byer ude på østkysten, mens interessen længere mod vest går i andre ølretninger. Specialøl-lysten er på flertallet af Carlsbergs markeder knyttet til de store byer.

»Andelen af craft- og special-øl i Kina ventes at udgøre 3 pct. i 2022 mod under 1 pct. i dag,« oplyser direktøren, der erkender, at det ikke lyder af meget, men størrelsen af det kinesiske ølmarked gør, at det er meget.

»Målet i Europa er 12 pct. andel af craft og speciality i 2022 mod mindre end 5 pct. i dag. Og værdimæssigt svarer de 12 pct. til 3 pct. i Kina,« oplyser Paul Davies.

De to andre store specialølmærker vil også blive lanceret i Kina over tid, men det vil foregå stille og tålmodigt.