Carlsberg fortsat i knæ efter IBM-nedbrud

Tirsdagens nedbrud hos IBM sender fortsat chokbølger gennem flere danske virksomheder. Hos Carlsberg aktiviteterne i Polen og Balkan ramt.

Foto: Erik Refner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efterdønningerne efter IBM-nedbruddet natten til onsdag forsætter med at nage rundt om blandt selskabets kunder - og i øjeblikket er Carlsberg en af de virksomheder, der er særdeles hårdt ramt.

Nedbruddet skete natten til tirsdag, da strømforsyningen til et serverrum pludselig stod af, hvorefter også nødstrømmen svigtede, og det sendte i første omgang Dankortsystemet i sort, hvorefter at også servere hos Danske Bank og Mærks begyndte at stå af.

Det er uvist hvor mange danske virksomheder der blev berørt af nedbruddet - og derfor også tilsvarende umuligt at gøre op, hvor store tab, virksomhederne har haft - men hos Carlsberg arbejder IT-afdelingen lige nu på højtryk for at få genoprette vitale IT-systemer, der fortsat hænger efter IBMs nedbrud.

Her er alt økonomistyring, salg og logistik hos Carlsberg i Polen og Balkan ude af drift og selskabet har kæmpet for at genoprette systemerne, uden at ødelægge data. Først i dag, torsdag, ved 11-tiden fik Calsberg gang i systemerne igen, og det ser indtil videre ud til, at de kører stabilt.

Selv om også IBM har arbejdet på højtryk for at rette fejl, retter CIO hos Carlsberg, Kenneth Egelund Schmidt, alligevel en skarp kritik mod selskabet.

"En sag som denne er bestemt ikke i orden. Det er mange penge vi hvert år betaler til IBM for at bygge systemer, der er fejltolerante, og derfor er det bestemt ikke godt nok, når systemerne svigter på denne måde," siger han.

IBM er hosting-leverandør til de allermest kritiske systemer hos en lang række af Danmarks største virksomheder, og det er derfor forbundet med store konsekvenser, når det bryder sammen hos IBM. Alligevel har IBM været forfulgt af problemer - og sidste år i april, skabte et langt og ekstremt omfattende nedbrud kaos i store dele af dansk erhvervsliv. Også dengang var kunderne kritiske overfor IBM. Kenneth Egelund Schmidt antyder derfor også, at Carlsberg på længere sigt vil analysere, om selskabet får det, de betaler for hos IBM.

"Alle kontrakter skal jo fornys af og til - og det er klart, at man med jævne mellemrum går sine partnerskaber efter i sømmene," siger han.

IBM hævede ellers tidligt onsdag at alt igen var kørende.