Carlsberg deler vandet med Coca-Cola

Købet af S&N trækker voldsomme veksler på Carlsbergs økonomi. Blandt andet derfor er bryggeriet på vej til at indgå nye aftaler med Coca-Cola, denne gang om varemærkerne inden for kildevand.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Voldsomme renteudgifter på cirka 300 mio. kr. på månedsbasis er begyndt at tikke ind hos Carlsberg efter købet af halvdelen af britiske Scottish & Newcastle (S&N). Derfor er der brug for hurtige indtægter, og Carlsberg gennemgår nu sine aktiver for emner, der kan indbringe kolde kontanter, skriver Børsen.

Bryggeriet er her faldet over en stribe vand- og læskedriksmærker, som nu er tæt på at blive solgt til giganten Coca-Cola for cirka 1,1 mia. kroner. Det drejer sig om kildevandsmærkerne Kildevæld, Kurvand og Ramlösa i Danmark, den finske energidrik Battery samt yderligere en finsk sodavand, Hyvaa Paivaa, som Coca-Cola køber rettighederne til og fremover skal stå for markedsføringen af.

De forventede 1,1 mia. kr. fra salget er yderst velkomne i Carlsberg, der med overtagelsen af S&N sammen med Heineken netop har gennemført danmarkshistoriens største opkøb i udlandet. Her skal Carlsberg lægge 57 mia. kr. på bordet til S&Ns aktionærer. Pengene blev endeligt overført i fredags fra Carlsbergs bankforbindelser, Danske Bank, Nordea, Lehmann Brothers samt BNP Paribas.

Carlsberg har i forvejen en aftale med Coca-Cola om produktion af læskedrikke på licens, hvor Coca-Cola står for markedsføringen. Carlsberg har også tidligere solgt varemærket Tuborg Squash til Coca-Cola, så de to parter deler indtægterne, og det samme gælder den nyligt relancerede sodavand Carlsberg Sport.

Kilde: Børsen