Carlsberg-chef: God balance med Euro 2016-deltagerlande

Den større bredde ved har givet Carlsberg mulighed for at ramme nye markeder, siger bryggeriet og peger på miraklet fra Island.

Richard Whitty medgiver også, at det er vigtigt for Carlsberg at være involveret i fodbold, da Carlsberg og fodbold hænger sammen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Carl Recine

Af de 24 lande, der var med fra starten af EM i fodbold - Euro 2016 - havde 19 lande en stærk Carlsberg-tilstedeværelse, og det er Richard Whitty, der er ansvarlig for Carlsbergs Euro-kampagne, godt til freds med. Det siger han til Ritzau Finans.

Specielt fremhæver han det glædelige se med Carlsberg øjne, at Storbritannien fra begyndelsen havde tre lande med - England, Nordirland og Wales - kun Skotland kvalificerede sig ikke.

»Set med Carlsberg-øjne, når vi kigger på de lande, der var og er med, har det været et godt EM, konstaterer han. Om end han savnede Carlsbergs hjemmemarked Danmark i turneringen. Det er bedst, at de største og vigtigste markeder når langt i turneringen.«

»Det er klart bedst, at holdene klarer sig så langt som muligt, da fans er mest entusiastiske, når deres hold er med. Men når vi er oppe på semifinale og finaleniveau har det mindre betydning, da vi ser en generel stigning i interesse og eksponering.«

At der i år deltager 24 lande nu mod 16 sidste gang hilser han velkomment.

»Den større bredde har givet os mulighed for at ramme nye markeder, siger han og peger på miraklet fra Island.«

»Island er for eksempel en god mulighed for at markedsføre os,« påpeger han.

Carlsberg har et samarbejde med fanklubben oppe på Island, og fantrøjerne er prydet med Carlsberg-logoet.

Richard Whitty medgiver også, at det er vigtigt for Carlsberg at være involveret i fodbold, da Carlsberg og fodbold hænger sammen.

Om Carlsberg er med om fire år ved den næste EM-slutrunde vides endnu ikke.

»Det er absolut vigtigt for os at være en del af fodbold, men det er markant større og mere omfattende, end da vi startede med Euro-sponsoratet tilbage i 1988.«

PRISTAVSHED

Hvad det koster vil ingen Carlsberg-folk fortælle - heller ikke Richard Whitty.

»Vi udtaler os ikke om beløb i forbindelse med sponsoratet,« siger han.

Bloomberg har tidligere spekuleret i, at selve sponsoratet har kostet 40 mio. euro. eller 300 mio. kr., og dertil vurderer nyhedsbureauet, at der kom et beløb i samme størrelse i forbindelse med fanzones m.m.