Carlsberg bliver sponsor for engelsk fodboldliga

Den danske bryggerigigant har store, globale forventninger til eksponeringen sammen med en af verdens bedste fodboldligaer, når Carlsberg frem til 2016 skal være sponsor for Premier League.

Manchester City vandt Premier League sidste år. Frem over kommer vinderne formentlig til at fejre sejren med en Carlsberg. Fold sammen
Læs mere
Foto: PAUL ELLIS
Agger, Torres, Rooney, Gerrard og alle de andre funklende fodboldstjerner i den fornemmeste engelske fodboldrække Premier League får frem over Carlsberg som sponsor.

Ølmærket, som længe er blevet brandet sammen med sport - og især fodbold - tager nu endnu et skridt i den retning og bliver sponsor for Premier League frem til sæsonen, der slutter i 2016. Det skriver Carlsberg i en pressemeddelelse: Carlsberg bliver "officiel ølsponsor", mens storbanken Barclays fortsat har rettighederne til liganavnet Barclays Premier League, der bliver transmitteret til TV-seere i hele verden.

"Vi ser det som en meget stor global ting. Men nu skal vi i gang med at finde ud af, hvordan vi skal bruge det i de enkelte lande," siger Carlsbergs kommunikationschef Jens Bekke til Ritzau Finans.



Det britiske ølmarked har en stærk tilknytning til de britiske pubber - og sport på TV, så eksponeringen over for sportsfans er meget vigtig for bryggerierne. Heineken er i dag sponsor for Champions League, som Carlsberg tidligere har været involveret i. Det danske bryggeri har til gengæld siden 1988 været hovedsponsor for EM i fodbold, mens Budweiser skiltede med sit navne under VM i Tyskland. Nu styrker Carlsberg altså båndene til fodboldtilhængerne via sponsoratet af den engelske Premier League.

"Partnerskabet giver en unik række af rettigheder og muligheder for forbrugerne til at interagere med Carlsbergs brand. Blandt andet gennem gennem brug af Carlsbergs officielle status, logoer og billeder, adgang til kampe og arrangementer. Derudover også indhold på nettet og sociale medier," står der i pressemeddelelsen.

Carlsberg er velkendt blandt britiske fodboldfans, da man i forvejen har aftaler med klubber som Liverpool, Arsenal og Tottenham. Herhjemme er Carlsberg repræsenteret i FC København og OB, mens det i Tyskland gælder Hertha Berlin og begge de store Hamburg-klubber HSV og St. Pauli.

Den engelske fodboldrække er et kæmpe udstillingsvindue for sponsorer.  Sidste år besøgte over 13 millioner fans ligaens fodboldstadions. Derudover så TV-seere med i 212 lande verden over. Kampene fra ligaen kan modtages i 720 millioner hjem verden over, og det giver et potentielt  publikum på 4,7 milliarder mennesker, skriver Carlsberg i meddelelsen.

"Vi er ekstremt tilfredse med, at Carlsberg har valgt at investere i Premier League og blive ligaens officielle ølsponsor fra næste sæson. Premier League er kendt og har stor opmærksomhed i Storbritannien og internationalt, og det gør Carlsberg (...) til en exceptionel partner for os," siger direktør for Premier League Richard Scudamore i pressemeddelelsen.