Carlsberg bliver del-sponsor landsholdet

Carlsberg lægger beskedne 4,5 millioner kroner for at sponsorere DBU og det danske fodboldlandshold. Produktet er ikke mere værd, mener ekspert.

Foto: Keld Navntoft. DBU har underskrevet en aftale med Carlserg, som bliver én ud af fem sponsorer til det danske landshold.
Læs mere
Fold sammen

DBU har et problem: Landsholdet spiller ikke godt nok. 

Derfor har DBU opgivet at finde én stor sponsor og har i stedet lagt sig fast på at finde fem partnere, efter at Danske Bank sagde samarbejdsaftalen med landsholdet op i utide. Den første partner er nu fundet i form af Carlsberg, som har lagt 4,5 millioner. Til sammenligning med Danske Banks sponsorat på 16 millioner kroner årligt, må beløbet betegnes som beskedent.

Beløbet skal dog ses i lyset af, at DBU i modsætning til tidligere har valgt at forfølge en ny strategi, hvor landsholdet i stedet for én stor samarbejdspartner skal have fem mindre. De øvrige fire er dog ikke fundet endnu, fortæller DBU's kommercielle direktør, Katja Moesgaard.

»De andre er ikke på plads, men vi indgår i tætte dialoger med andre partnere,« siger hun.

Katja Moesgaard afviser, at DBU har valgt at gå efter flere sponsorer, fordi det ikke er muligt at finde en partner, der vil lægge et stort nok beløb for at sponsorere landsholdet.

»Vi har ikke forsøgt at finde en større. Det er en bevidst strategi at få flere partnere ind, fordi vi tror, at vi med flere partnere kan skabe flere gode aktiveringskoncepter omkring landsholdet. Hvis vi samarbejder med flere, kommer vi ud til flere,« siger Katja Moesgaard.

Men ifølge sponsorekspert og administrerende direktør i mediebureauet MEC, Uffe Henriksen, sidder DBU og Katja Moesgaard med et produkt, der simpelthen er for ringe til en enkelt sponsoraftale i niveauet på et tocifret millionbeløb.

»De bliver nødt til at spille noget bedre fodbold. De er ikke sikre på hver slutrunde, og der er langt mellem kampe, hvor der er noget at spille om. Så spørgsmålet er, om man med rette kan forlange et tocifret millionbeløb for det,« siger han og fortsætter:

»Alle vil til enhver tid foretrække én stor samarbejdspartner, som man kan skabe noget eksklusivitet omkring. Det er nemmere at styre, og der er ingen konflikter eller andet, man kan tage hensyn til. Men sådan er verden ikke for øjeblikket. Det er svært med de store sponsorater for tiden. Det viser al erfaring. Uanset om det er klubber eller landsholdet, så er det svært.«

Derfor understreger Uffe Henriksen også, at DBU har lagt den rette strategi ud fra betigelserne.

»Den strategi, DBU er slået ind på for at skabe større folkelighed, tror jeg, er rigtig. Det blev allerede startet med Danske Bank som partner, hvor man forsøgte at forankre fodbolden i lokalsamfundene. Det er det, de vil gøre endnu mere af, og det er det rigtige at gøre, med det produkt, de har« siger han.

Ifølge DBU skal den nye aftale med Carlsberg bruges til at øge fokus på faninvolvering og fanaktivering. En del af den større plan er at skabe en tættere relation til befolkningen og give landsholdet større folkelig appeal.

Aftalen med DBU  gælder fra 1. januar 2015 og frem til EM-slutrunden i 2016 i Frankrig.

Den første aftale mellem DBU og Carlsberg blev indgået i 1978, og siden dengang har parterne arbejdet sammen på forskellige niveauer.

»Hos Carlsberg føler vi os tæt forbundet med fodbold og fansene. Vi kommer derfor også med en række tiltag i samarbejde med DBU, som sætter
fokus på fodbold - og ikke mindst venskabet, fællesskabet og passionen i og omkring banen,« siger Rasmus Bendtsen, brandmanager i Carlsberg, i en meddelelse.

Danske Bank indgik aftale med DBU den 1. januar 2012, hvor banken erstattede Arla og Dong Energy, som stoppede som hovedsponsorer. De to selskaber betalte hver 7,5 millioner kroner for sponsoratet.

De to selskaber benyttede sig af en klausul for at komme ud af sponsoratet, som egentlig løb frem til VM i Brasilien i 2014. Danske Bank kom ligeledes ud af deres sponsorat med DBU ved at bruge en klausul to år før, sponosoratet var ment til at slutte.