Canal Digital taber kunder i Danmark

10.000 har fundet andre TV-udbydere på et år en Canal Digital, og der er dermed tale om det største tab i Norden.

Canal Digital i Danmark har mistet 10.000 kunder på et år. Fold sammen
Læs mere

Konkurrencen på TV-fronten gør ondt på Canal Digital, som på et år har mistet 10.000 kunder i Danmark.

Canal Digital ejes af den norske Telenor-koncern, som hører til blandt verdens ti største mobilselskaber. Canal Digital leverer med udgangen af 2013 TV til 88.000 danske husstande mod 98.000 husstande et år tidligere.

Det er den største tilbagegang i Norden, men også i de andre nordiske lande er det blevet sværere. I hjemlandet Norge er abonnenttallet gået 8.000 tilbage til nu 481.000, mens Canal Digital har vundet 1.000 kunder i Sverige og nu har 308.000 og har vundet 2.000 kunder i Finland og dér har 52.000.

Større forbrug hver måned

Samlet set lægger Canal Digitals kunder dog flere kunder i butikken. En gennemsnitskunde i de fire nordiske lande brugte i 2013 i alt 373 norske kroner/331 danske kroner om måneden mod 354 norske kroner i 2012, viser regnskabet, som Telenor offentliggjorde onsdag morgen. De er dog ikke skilt ud på de fire lande, bortset fra abonnentskaren.

Samlet set har Canal Digital øget omsætningen fra 4.428 millioner norske kroner til 4.536 millioner. Overskuddet er vokset fra 635 mio. norske kroner til 731 mio., mens indtjeningsmargenen ligger på 13 procent, to procentpoint højere end året tidligere.

Canal Digital konkurrerer med bl.a. Viasat og Boxer om luftbårne TV-signaler og med det TDC-ejede YouSee og det Sydenergi-ejede Stofa om TV-kanaler gennem kabel-TV.