Byggekæder vil rydde ud blandt leverandører

Senest har stor dansk byggekæde luftet planer om at halvere antallet af leverandører og samtidig forlænge kredittiden til 90 dage.

Leverandører af byggematerialer lige fra beslag til elværktøjer bliver i stigende grad mødt af hårde krav fra de store forhandlerkæder på byggemarkedet. Kæderne vil barbere antallet af leverandører og kræver længere kredit, fordi aktiviteten i byggeriet falder. Senest har kæden XLByg Hornemann, som fornylig er blevet opkøbt af den franske gigant Saint Gobain, informeret sine leverandører om de nye krav på et møde i Tivoli i sidste uge. Kæden, der nu hedder Optimera, overvejer at halvere antallet af leverandører og vil kræve op til 90 dages kredit. En barsk udmelding mener nogle af de mindre leverandører, som Erhvervsbladet.dk har talt med. De ønsker dog ikke at stå frem med navn af frygt for at forværre deres udgangspunkt i de kommende forhandlinger.

»Man tænker med det samme, er jeg i spil eller ej? Selvfølgelig tror man stadig på sit eget produkt, men man må da overveje, om man kan gå ind på de krav, alt afhængig af om man har mange andre kunder end dem, siger en salgsleder hos en mellemstor leverandør.

En enkelt leverandør overvejer, om den skal droppe kæderne og sælge direkte til entreprenørerne rundt om i landet, men erkender at det bliver svært.

»I så fald skal vi omlægge hele vores salgsorganisation, og da vi kun sælger ét produkt, vil det være svært at konkurrere med en kæde, som kan tilbyde alle former for produkter. Derfor kigger vi os meget grundigt omkring i øjeblikket, siger en salgschef.

Stadigt mere presset markedMed de nye krav følger den nu franskejede kæde i hælene på andre kapitalkæder som Bygma og Stark. Den udvikling på markedet betyder, at de mindre og hjemmemarkedsorienterede producenter vil få det svært fremover, lyder det fra industriel rådgiver i forbindelse med køb og salg af virksomheder i byggevarebranchen, Steen Johansen.

» Flere udenlandske kapitalkæder kommer ind, og i takt med, at de skal have likviditet til at investere i nye opkøb og en dalende byggeaktivitet, så må producenterne indstille sig på, at forhandlernes krav stiger. Det Optimera gør er ikke anderledes, end hvad deres to konkurrenter gør, siger han.

Hos Optimera mener man imidlertid, at den ny strategi lægger op til et bedre samarbejde med de leverandører, man vil udvælge.

»Vi kan tilbyde et større volumen til dem, der kan honorere vores krav, og til de mindre leverandører vil jeg bare sige, at markedet stadigt er stort nok, hvis de satser på mere regionale tømmerhandler, siger adm. direktør Arnold Johansen.