De danske handymen har holdt igen med bygge- og vedligeholdelsesprojekterne, mens finanskrisen rasede hen over landet.
Det fik de danske trælast- og byggemarkeder at mærke, som over en bred kam blev ramt af røde bundlinjer og haltende omsætningstal.
Salget er nu ved at stabilisere sig. I går kunne Silvan præsentere en øget omsætning, der er steget til 1.611 mio. kr. mod 1.580 mio. kr. sidste år. Tidligere på året leverede Jem & Fix også en anelse bedre omsætningstal – dog med en svigtende bundlinje. Bauhaus Danmarks bundlinje krympede ligeledes i 2012-regnskabet, hvor omsætningen var på næsten samme niveau som i 2011.
»Jeg vil kalde det et stabilt marked på et meget lavt niveau,« siger adm. direktør Palle Thomsen for Brancheforeningen Danske Byggecentre om det nuværende marked for byggecentre og trælaster i Danmark.
Ingen udsigt til lysere tider
Det er en branche som fører en parallel tilværelse med udviklingen i byggeriet, og på forbrugersiden er det særligt boligmarkedet, der er et væsentligt pejlemærke. Da der både er faldende boligbyggeri og kun sporadiske lyspunkter i boligsalget, er det ifølge branchedirektøren vanskeligt at få øje på meget lysere tider i den nærmeste fremtid. Alligevel melder Silvan nu ud, at kæden vil ekspandere de kommende år.
Byggekæden har planer om at åbne 10 til 15 flere byggemarkeder inden for de næste tre til fem år. Meldingen kommer i kølvandet på, at Jem & Fix i sommer meldte ud, at et stort antal butiksåbninger er i sigte.
Adm. direktør for Jem & Fix Svend Pedersen forklarede i et interview med Berlingske, at byggekæden vil åbne ni butikker i år. Næste år samt året efter er planen 15 nye butiksåbninger. Det er et led i kædens såkaldte 2016-plan om at nå to milliarder kroner i omsætning og 125 butikker.
Ifølge Lars William Wesch, der er branchedirektør i DI Handel og følger markedet for byggekæder og trælaster aktivt, er det et udtryk for en skærpelse af den konsolidering, der har præget branchen de seneste år.
»Der er flere tegn på en øget konsolidering. Der er mange spillere på det her marked og måske også for mange aktører. Planerne om ekspansion fra kædernes side er et udtryk for, at kæderne bereder sig på en hård konkurrence om at blive en af vinderne i netop den konsolidering. Der er behov for volumen, hvis byggekæderne skal vinde kampen om kunderne,« siger han.
Kæmpe for markedsandele
Han forklarer, at kæderne i disse år er i gang med at afsøge, hvor på landkortet de står svagt, og hvor netværket af butikker skal udbygges. Det er netop det strategiske arbejde, som Silvan er i fuld gang med. Ifølge adm. direktør Freddy Lauridsen i Silvan har kæden udvalgt 15 til 20 byer, hvor det ville være relevant at placere et nyt byggemarked. Det er delvist omkring de større byer, som i øjeblikket har den største aktivitet på boligmarkedet, men der er også plads til at finde de steder ude i provinsen, hvor der er langt til nærmeste byggecenter.
»Vi skal fortsætte med at tage markedsandele fra konkurrenterne, og så skal vi tro på, at markedet også udvider sig over tid. Men først og fremmest skal vi ud at kæmpe for vores vækst,« forklarer Freddy Lauridsen.
Priskrig på vej
Silvan er en del af DT Group, der også ejer byggekæden Stark. Sidstnævnte henvender sig dog primært til det professionelle segment, hvor Silvan har rettet blikket mod landets »gør-det-selv«-folk.
Og netop den almindelige forbruger, som ønsker at forskønne eller vedligeholde sin bolig, kan se frem til slagtilbud og lave priser, forudser Lars William Wesch fra DI Handel.
»Kampen på detailmarkedet er skudt i gang, og der vil blive kamp om den prisbevidste forbruger. Det her handler om, hvem der på sigt skal vinde. Kampen bliver hård både i forhold til det professionelle segment, og især når det gælder forbrugerne,« siger han.
