Byggeboom blandt Mærsk-konkurrenter

Konkurrenter gør klar til at overhale megaskibet Emma Mærsk og dets søsterskibe med et omfattende nybygningsprogram. A. P. Møller – Mærsks to nærmeste konkurrenter har bestilt masser af megaskibe.

A. P. Møller – Mærsk har ofte sat konkurrenterne skakmat med nye, større og bedre containerskibe, men at dømme efter ordrebøgerne på verdens store værfter, er konkurrenterne godt på vej til at indhente den danske markedsleder.

I øjeblikket er der 71 megaskibe i ordre hos værfter rundt om i verden. Der er tale om skibe med plads til 10.000 eller flere TEU, der er betegnelsen for 20 fods containere.

Mærsks to største konkurrenter, schweiziske Mediterranean Shipping (MSC) og franske CMA CGM, har bestilt et stort antal megaskibe hos forskellige værfter.

CGM har førertrøjen
MSC, der er verdens næststørste containerrederi efter Mærsk, har bestilt otte skibe med en kapacitet på 13.200 TEU hos et værft i Sydkorea. Den oprindelige ordre lød på noget mindre skibe, men blev ændret til skibe, der var næsten en tredjedel større.

Skibene er planlagt til levering næste år og i 2009. Derudover har MSC indgået aftale om at chartre flere megaskibe.

Rederiet CMA CGM har førertrøjen på, når drejer sig om ordrer på megaskibe. Rederiet har bestilt otte skibe med en kapacitet på 12.500 TEU og yderligere otte skibe med en kapacitet på 11.400 TEU.

Derudover har rederiet placeret en ordre på to 11.000 TEU skibe, og det franske rederi som MSC også indgået aftale om at chartre flere megaskibe.

I august sidste år fik Mærsk leveret det første af otte megaskibe fra Odense Staalskibsværft. Det var Emma Mærsk, som officielt har en kapacitet på 11.000 TEU, men mange mener, at det nok har plads til 2-3.000 flere end det officielle tal.

Emma satte ny standard
Emma Mærsk satte en ny standard for store containerskibe ved at være næsten 400 meter langt og spækket med den nyeste teknologi.

Siden er fire søsterskibe sat i søen, og yderligere tre er på vej i det, der er blevet døbt Emma-klassen. Rederiet har ikke bestilt yderligere af de helt store skibe, men har til gengæld placeret en ordre på seks skibe i den såkaldte S-klasse, der gik forud for Emma-klassen.

»Vi arbejder på at skaffe ordrer, men det er ikke noget, vi kan sige noget om, før de er i hus,« siger Peter Jann Nielsen fra Odense Staalskibsværft.

Branchebladet Cargonews Asia forudser, at de 71 megaskibe, der er i ordre i øjeblikket, vil være vokset til næsten 100, inden året er omme.

Rederiernes nybygningsprogrammer er på et rekordhøjt niveau for femte år i træk. Det er ikke kun containerskibe, der bestilles i stor stil.

De såkaldte ro-ro skibe, der typisk sejler med biler eller andet rullende materiel, er også stærkt efterspurgte.

Det er senest kommet Odense Staalskibsværft tilgode, der netop har fået en ordre på bygning og levering af seks ro-ro skibe. Værftet i Lindø ved Odense kæmper en brav overlevelseskamp i benhård konkurrence med store værfter i Sydkorea og Kina, der traditionelt har mindre udgifter til lønninger.