Bybusser rentable med gasdrift

Ny undersøgelse fra Naturgas Fyn og COWI viser, at hverken stat eller kommune taber mere på en gasbus end en dieselbus, selv om gasbussen er væsentligt dyrere i indkøb. Merudgiften klares over skatten.

Det tager 20 minutter at fylde gas på en bybus. Med en personbil eller varebil tager det kun et par minutter. Foto: Carsten Tejner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kan betale sig for en kommune at skifte fra diesel- til gasdrift på rutebilen, selv om bussen med gas koster 250.000 kroner mere og har op mod 25 pct. højere vedligeholdelsesomkostninger end dieselkøretøjer.

Det viser en ny undersøgelse, som Naturgas Fyn har udarbejdet i samarbejde med COWI A/S, der har stået for beregningerne.

Resultatet er ellers, at det koster kommunen 17.000 kr. mere pr. bus pr. år at skifte til gas – beregnet ud fra, at en bybus kører 100.000 kilometer om året. Dieselmotoren er ganske vist 13 pct. mere energieffektiv. Til gengæld koster gassen 15 pct. mindre end diesel i indkøb.

De fleste lommeregnere ville vise et kæmpe underskud, men ifølge COWI behøver det ikke at være tilfældet. Forklaringen skal bl.a. findes i statens støtte til kollektiv trafik – det såkaldte udvidede tillægsbudget (DUT).

Ifølge COWI betaler staten nemlig i dag det statslige provenu fra energiafgifterne for bybusser tilbage til kommunerne, og da en gasbus indbringer ca. 20.000 kr. mere i provenu end en dieselbus, er der endda lidt penge tilovers. Alle danskere betaler på den konto lidt mere via skatten.

Men der er store fordele på den grønne konto ved at vælge gasbussen. Ved overgang til naturgas er CO2-reduktionen på 125 ton pr. bus pr. år – og hvis der var tale om overgang til ren biogas, var reduktionen på 1.300 ton CO2.

Naturgas Fyn går forrest

Naturgas Fyn har to gasfyldestationer i henholdsvis Odense og Fredericia og leverer gas til Fredericias nye gasbusser samt til byens nye gasrenovationsbiler.

Naturgas Fyn vil dermed hjælpe kommunerne til bedre information, men vil næppe kunne løfte prisen for undersøgelsen alene. Til gengæld er undersøgelsen i tråd med regeringens politik om et fossilfrit samfund i 2050.

»Kongstanken er, at biogas er den oplagte løsning for tung transport. Vi er dog ikke så langt endnu. Således udnyttes i dag kun fire til seks pct. af den biogas, der kommer fra landbruget i form af gylle samt organisk affald fra husholdninger og restauranter,« siger adm. direktør Bjarke Pålsson fra Naturgas Fyn.

Selskabet var først med at indkøbe 14 gasdrevne køretøjer – også for at vise vejen frem.

»Vi kunne jo se, hvordan udviklingen gik i vores nabolande, så man må vel sige, at Danmarks politikere har sovet i timen ud fra en akademisk betragtning. Men vi er nu i gang, og det er positivt. I næste uge åbner den første gasfyldestation i København – og så er der fire herhjemme,« siger Bjarke Pålsson.

Han er dog ked af, at gasbiler fortsat straffes i forhold til diesel og benzin – senest varebiler, som ikke har de samme fordele som personbiler på gas, selv om gasdrift især har fordele i transportsektoren.

»Det koster mere i afgift pr. kubikmeter gas end tilsvarende dieselpriser. I eksempelvis Tyskland er der en støtteordning, som medfører, at det kan betale sig for vognmænd at skifte til de renere gasbiler, selv om de koster over 100.000 kroner mere i indkøb end en dieselbil,« siger Bjarke Pålsson.

Tilfredshed i Fredericia

I Fredericia Kommune er man meget tilfreds med de 11 gasbusser, der er sat i drift i byen. Her er finansieringen primært kommet fra et tilskud fra Trafikstyrelsen på fem mio. kroner. Men regnskabet går op.

»Vores satsning på gas hænger godt sammen med, at der er mindre diesel til rådighed i fremtiden, og at prisen derfor formentlig vil stige. Ud over gassen fra Naturgas Fyn arbejder vi også med muligheden for at bruge biogas fremover. Her bruger vi både spildevand og almindeligt affald til at få gas fra,« siger Fredericias borgmester Henny Bruun Olsen (V).

Fra nytår vil kommunen også begynde at bruge gasskraldebiler – i samarbejde med det lokale vognmandsfirma P. Fournaise A/S.

»Der er jo tale om en benzinmotor, og der skal også lidt benzin til at starte gasmotoren, men projektet virker. Chauffører og passagerer er også tilfredse. Busserne støjer heller ikke så meget, og når vi fylder alle busser op med gas på én gang, tager det 11 timer fra vores særlige ladestandere, men kun 20 minutter, når det er en bus ad gangen. En større pumpe vil forbedre tryk og fyldningstid. Det tager i øvrigt kun ganske få minutter med en personbil og en varebil,« fortæller siger Kenny Bruun Olsen.