Bybil-selskab vil hente op mod 62 mio. på børsen

Greenmobility vil hente mellem 55 og 62,5 mio. kr på børsen. Selskabet forventer at tabe penge i 2017, men regner med at gå i nul i 2019.

Foto: Sara Gangsted

Greenmobility, som opererer ca. 400 elektriske bybiler i Storkøbenhavn, sigter mod at at hente mellem 55 og 62,5 mio. kr. til at vokse konceptet med elektriske elbiler.

»Siden vi annoncerede børsplanerne i april, har vi mødt stor interesse fra både mulige investorer, partnere og bystyrer. Det ser vi som en strømpil på, at Din Bybil rammer rigtigt i forhold til globale megatrends som urbanisering, bæredygtighed og deleøkonomi,« udtaler bestyrelsesformand Henrik Isaksen fra GreenMobiliti meddelelesen.

Hele provenuet vil bl.a. blive brugt til at finansiere driften og som led i målet om at ekspandere internationalt. Baseret på udbudskursen ventes GreenMobility’s markedsværdi at blive mellem 242,5 mio. kr. og 250,0 mio. kr. efter udbuddet. Det såkaldte free float – det antal aktier som er i frihandel – vil efter udbuddet blive på mellem 23 og 25 pct.

Siden Greenmobilitys bybiler kom på gaden i oktober 2016, har selskabet hver måned i gennemsnit fået over 1.000 nye kunder, og 30. april 2017 udgør antallet af privat- og erhvervskunder i alt 7.612. Selskabets mål er at have 15.000 kunder ved årets udgang, fremgår det af prospektet.

På længere sigt er ambitionen at blive blandt Europas førende udbydere af bybiler og GreenMobility’s langsigtede mål er i 2021 at være repræsenteret i mere end 20 byer via franchises, partnere og egne operationer. På det tidspunkt er planen at have 400.000 kunder på GreenMobility’s platform.

»Din ByBil er fra starten tænkt internationalt, og efter over et års forberedelser og ca. 7 måneders drift har vi nu et velprøvet koncept, som vi gerne vil rulle hurtigt ud, i første fase i Europa. Vi mener, konceptet har en fremtid i flere byer, hvor miljøvenlige elektriske bybiler lokalt kan bidrage til at mindske støj og forurening, ligesom trafiktætheden begrænses, når flere bruger samme bil,«  udtaler adm. direktør Torben Andersen fra GreenMobility i meddelelsen,.

Indtil videre er dog lang vej. I 2017 forventer selskabet at omsætte for 10-15 mio. kr. og tabe 30-35 mio. før omkostningerne. Selskabets målsætning er at opnå break-even i driftsresultatet før skat i løbet af 2019.

Udbudsperioden løber fra 31. maj 2017 til 15. juni 2017 kl. 12:00 dansk tid, men udbuddet kan lukkes før, dog tidligst 12. juni 2017 kl. 0:01

Stifter Henrik Isaksen sidder før noteringen på 90 pct. af aktierne. De øvrige aktier er ejet af den tidligere ­finansdirektør i Carlsberg Jørn P. Jensen med fem pct. og ledelsen, der har de sidste fem pct.