Butiksspioner er det nye våben i kampen om kunderne

I al hemmelighed tjekker butiksspioner, eller mystery-shoppere, som de kaldes, serviceniveau og kundepleje i alt fra tøjbutikker til bilforhandlere. Og spionerne er kommet for at blive.

Foto: Morten Stricker. ARKIVFOTO: Butiksspionerne, er en slags falske kunder, der får betaling for i al hemmelig at gå og tjekke, at butikkens sortiment tager sig godt ud, at ekspedienterne er smilende, og at kunderne er tilfredse.
Læs mere
Fold sammen

Der snuser flere og flere butiksspioner rundt i danske butikker og forretninger. Det skriver Politiken.

Butiksspionerne, er en slags falske kunder, der får betaling for i al hemmelig at gå og tjekke, at butikkens sortiment tager sig godt ud, at ekspedienterne er smilende, og at kunderne er tilfredse. Formålet er, at kæderne er sikre på, at de lever op til deres målsætninger om god service og kundepleje. Det er derfor også butikkerne selv, der hyrer butiksspionerne eller mystery-shopperne, som spionerne officielt kaldes.

Det kan man for eksempel gøre hos Aarhus-baserede Shoptimizer, der er en af de største leverandører af butiksspioner til det danske marked. Firmaet har omkring 4.500 butiksspioner og gennemfører årligt i omegnen af 22.000 besøg i butikker og forretninger.

Selvom det er mange, er der fortsat stort vækstpotentiale i branchen, vurderer direktør Henrik Have, der var med til at stifte Shoptimizer i 2005.

»Vi søger hele tiden flere shoppere og hyrer alle dem, vi kan. Jeg vil tro, at vi er gået fra omkring 15.000 butiksbesøg om året til de nuværende omkring 22.000 besøg, så vi kan ikke klage«, siger han til Politiken.

Firmaet sørger for, at de ansatte får udleveret tjeklister til de enkelte butikker, som diskret skal gennemgås for at sikre kvaliteten.

En af de butikskæder, der benytter sig af butiksspioner, er Fakta. Det har man gjort siden januar for at sikre en gennemgående kvalitet i kædens butikker.

Blandt de ting, som butiksspionerne i skal tjekke hos Fakta, er, om ekspedienterne åbner en ekstra kasse, når der er over fire kunder i køen, om de husker at sætte en elastik på de æggebakker, der bliver købt, og om de sørger for at åbne indkøbsposerne for kunderne, så kunderne lettere og hurtigere kan få fyldt deres varer i.