Butiksløsning afgør krig om mobilbetaling

MobilePay har indtil videre sat sig på markedet for mobilbetaling, men løsninger til erhvervslivet får den afgørende betydning for markedets vinder.

MobilePay og Swipp kæmper for erhvervslivets gunst i kampen om at blive den foretrukne mobile løsning for betaling. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Erhvervslivet kommer til at spille en afgørende rolle i bankernes kapløb om mobile betalingstjenester, og der bliver arbejdet på højtryk i bankernes udviklingsafdelinger for at vinde erhvervslivets gunst.

Danske Bank afprøver i øjeblikket deres MobilePay-løsning hos udvalgte kaffebarer, kiosker og taxaselskaber og forventer at have en mere udvidet erhvervsløsning klar næste forår. De øvrige banker, som står bag Swipp-løsningen, arbejder ligeledes på en bredere erhvervsløsning.

»Vi vil gerne lave nogle løsninger, hvor Swipp bliver en åben standard, som kan kommunikere med for eksempel kasseapparater og sodavandsautomater,« siger Nicolai Schmit, afdelingschef i Sydbank.

Nicolai Schmit er ikke i tvivl om, at erhvervslivet er et vigtigt parameter for succes for Swipp.

»Får Swipp udbredelse hos erhvervskunderne, vil det også få en udbredelse hos privatkunderne,« siger han.

Det er Danske Bank, der er kommet bedst fra start med deres MobilePay-løsning, men Jesper Nielsen, chef for forretningsudvikling i Danske Bank, er bevidst om erhvervslivets betydning for den videre succes.

»Vi har lavet en platform, som vi kan udvikle på hurtigt. Vi er ret hurtigt kommet med nye funktionaliteter, for eksempel muligheden for at dele en regning og butiksdelen, som vi regner med at kunne ekspandere til en fuld løsning allerede i år,« siger Jesper Nielsen.

Vender man blikket vestpå mod Storbritannien, så bruger en femtedel af smartphone-ejere i dag deres telefon til at overføre penge til venner og familie samt betale for parkering. Det viser en undersøgelse foretaget af betalingsudbyderen Vocalink.

Undersøgelsen viser også, at over halvdel af smartphone-brugerne i Storbritannien ville være indstillet på at skifte til mobilbetaling i supermarkedet, hvis det var muligt.

I USA er det allerede muligt at betale med sin smartphone for dagligvarer i supermarkeder.